Jak dbać o mocne i zdrowe serce? 5 porad z okazji Walentynek

Powrót

Serce, które kulturowo uznawane jest za organ odpowiadający za odczuwanie miłości, byłoby w stanie pracować bez przerwy nawet przez 120 do 150 lat. To najbardziej wydajna pompa, jaką można sobie wyobrazić – codziennie pompuje 7 tysięcy litrów krwi. Dlaczego zatem w Polsce w wyniku chorób układu krążenia rocznie umiera około 200 tysięcy ludzi? Co zrobić, żeby skutecznie zadbać o mocne zdrowe serce, a tym samym wpłynąć na długość życia swojego i swoich bliskich nie tylko w Walentynki?

Choroby układu krążenia zaliczane są do chorób cywilizacyjnych – to główna przyczyna zgonów na świecie. Szacuje się, że rocznie z powodu choroby wieńcowej umiera około 4 milionów mężczyzn i 3,5 miliona kobiet. A przecież to tylko jedno ze schorzeń dotyczących tego układu. Poza tym często lub bardzo często rozpoznaje się u pacjentów niewydolność serca, nadciśnienie tętnicze, zawał serca, wady zastawkowe, zapalenie mięśnia sercowego, arytmie, chorobę niedokrwienną, nerwicę serca, żylaki czy miażdżycę. Duży wpływ na stan układu krążenia ma wiek – po 40. roku życia wzrasta m.in. ryzyko choroby niedokrwiennej oraz tryb życia – nawyki, dieta, aktywność fizyczna, stres i sen. Co warto zrobić, żeby zadbać o zdrowe serce?

Zdrowa dieta

Przede wszystkim pamiętać o odpowiedniej diecie. Odpowiedniej, to znaczy zbilansowanej, dostarczającej wartości odżywczych, witamin i minerałów. Warto zwrócić szczególną uwagę na spożywanie dużej ilości owoców i warzyw, zwłaszcza zielonych, które zawierają sterole i stenole roślinne wpływające na wchłanianie tak zwanego złego cholesterolu (LDL). Ważne jest również ograniczenie soli – zgodnie z zleceniami dzienne spożycie soli kuchennej powinno być mniejsze niż 5 g, czyli tyle ile mieści się w małej łyżeczce – cukru, którego nadmiar w diecie może prowadzić do otyłości oraz wysokoprzetworzonych produktów bogatych w tłuszcze trans ze względu na ich negatywny wpływ na poziom cholesterolu LDL we krwi. Zamiast fast foodów lepiej sięgnąć po tłuste ryby morskie zawierające kwasy omega-3 odpowiadające m.in. za regulację poziomu ciśnienia tętniczego i trójglicerydów. Oprócz tego należy pamiętać o nawodnieniu. Regularne picie wody pozytywnie wpływa na pracę serca oraz innych narządów.

Pamiętaj o aktywności fizycznej

Równie ważna jak dieta jest aktywność fizyczna. U osób wykonujących pracę w pozycji siedzącej przez osiem godzin dziennie znacząco rośnie ryzyko wystąpienia chorób układu krążenia. Już 2,5 godziny ruchu tygodniowo, czyli około 20 minut dziennie, wystarcza, żeby realnie zmniejszyć to ryzyko. Sport – zarówno bieganie, jak i jazda na rowerze, szybki spacer, joga, nordic walking, chodzenie na siłownię czy taniec pozwalają obniżyć ciśnienie krwi, wpływają na redukcję poziomu cholesterolu, a także rozładowują stres.

Ogranicz stres

Skoro o stresie mowa, warto pamiętać, że nadmierny stres prowadzi do zwiększonej produkcji katecholamin w organizmie. Te organiczne związki chemiczne to np. adrenalina, noradrenalina i dopamina, czyli hormony walki lub ucieczki, które wywołują wzrost ciśnienia krwi, przyspieszoną akcję serca oraz skurcze naczyń wieńcowych, obciążając tym samym układ krwionośny. Stres powoduje także wydzielanie homocysteiny – jej nadmiar zwiększa ryzyko miażdżycy. Stąd powinno się zrobić wszystko, żeby świadomie unikać stresu albo starać się go rozładowywać przez sport, odpoczynek lub wykorzystywanie technik relaksacyjnych.

Rzuć palenie

Ponadto w ramach dbania o serce należy zrezygnować z palenia. Nie tylko palenie tytoniu, lecz także wdychanie dymu tytoniowego wpływa na występowanie miażdżycy, nadciśnienia, zwiększa ryzyko ostrego zawału serca i zachorowania na chorobę niedokrwienną serca. Już po 24 godzinach od zapalenia ostatniego papierosa zmniejsza się ryzyko zawału, a po około 12 tygodniach osoba rzucająca palenie odczuwa poprawę krążenia i wydolności płuc.

Regularnie wykonuj badania profilaktyczne

Na koniec warto pamiętać, że dbanie o serce to także wykonywanie regularnych badań profilaktycznych. Raz do roku powinno się przeprowadzić podstawowe badania krwi i moczu takie jak morfologia, OB, poziom glukozy oraz ogólne badanie moczu, a dodatkowo w celu sprawdzenia stanu układu krążenia oznaczyć również poziom kreatyniny, potasu, magnezu, kwasu moczowego i lipidogram. Po 40. roku życia zaleca się także badania takie jak EKG, echo serca i w niektórych przypadkach próbę wysiłkową lub holter.

Te i inne badania są dostępne również w indywidualnych pakietach opieki medycznej POLMED – sprawdź!

Zapewnij sobie i swoim najbliższym prywatną opiekę medyczną przez cały rok


Dodano: 11/02/2022
Autor
POLMED Zdrowie
POLMED Zdrowie
Najpopularniejsze artykuły w kategorii Profilaktyka
04/06/2021
Koronawirus, Profilaktyka, Choroby
Szczepionka przeciw COVID-19 – charakterystyka i rodzaje szczepionek

15/02/2021
Profilaktyka, Choroby
Mroczki przed oczami – czym są i o czym świadczą?

19/03/2020
Aktualności, Profilaktyka, Badania
Dekalog Bezpieczeństwa w Centrach Medycznych POLMED

Zapoznaj się z nasza ofertą
badanie
Badania laboratoryjne dla kobiet
Dbaj nie tylko o innych - czas na Ciebie.

od 79 zł
badanie
Badania laboratoryjne dla mężczyzn
Sprawdź czy wszystko gra i żyj jak chcesz!

od 79 zł
badanie
Badania laboratoryjne dla seniorów
Regularne badania profilaktyczne pozwalają monitorować stan naszego zdrowia, a w razie potrzeby szybko reagować na zagrożenia.
NOWOŚĆ! Teraz możesz wykonać badania bez wychodzenia z domu i omówić wyniki z lekarzem w trakcie darmowej telekonsultacji

od 70 zł
Więcej usług
Potrzebujesz pomocy?
Skontaktuj się z naszymi konsultantami.
Zapytaj o ofertę
Kup wizytę
Portal Pacjenta Portal Pracodawcy Platforma Medycyny Pracy Panel Agentów Ubezpieczeniowych Partner medyczny
Mam konto
Zaloguj się
Nie mam konta
Zarejestruj się