Jak dbać o serce? 5 porad z okazji Walentynek

Powrót

Serce, które kulturowo uznawane jest za organ odpowiadający za odczuwanie miłości, byłoby w stanie pracować bez przerwy nawet przez 120 do 150 lat. To najbardziej wydajna pompa, jaką można sobie wyobrazić – codziennie pompuje 7 tysięcy litrów krwi. Dlaczego zatem w Polsce w wyniku chorób układu krążenia rocznie umiera około 200 tysięcy ludzi? Co zrobić, żeby skutecznie zadbać o mocne zdrowe serce, a tym samym wpłynąć na długość życia swojego i swoich bliskich nie tylko w Walentynki?

Choroby układu krążenia zaliczane są do chorób cywilizacyjnych – to główna przyczyna zgonów na świecie. Szacuje się, że rocznie z powodu choroby wieńcowej umiera około 4 milionów mężczyzn i 3,5 miliona kobiet. A przecież to tylko jedno ze schorzeń dotyczących tego układu. Poza tym często lub bardzo często rozpoznaje się u pacjentów niewydolność serca, nadciśnienie tętnicze, zawał serca, wady zastawkowe, zapalenie mięśnia sercowego, arytmie, chorobę niedokrwienną, nerwicę serca, żylaki czy miażdżycę. Duży wpływ na stan układu krążenia ma wiek – po 40. roku życia wzrasta m.in. ryzyko choroby niedokrwiennej oraz tryb życia – nawyki, dieta, aktywność fizyczna, stres i sen. Co warto zrobić, żeby zadbać o zdrowe serce?

Zdrowa dieta

Przede wszystkim pamiętać o odpowiedniej diecie. Odpowiedniej, to znaczy zbilansowanej, dostarczającej wartości odżywczych, witamin i minerałów. Warto zwrócić szczególną uwagę na spożywanie dużej ilości owoców i warzyw, zwłaszcza zielonych, które zawierają sterole i stenole roślinne wpływające na wchłanianie tak zwanego złego cholesterolu (LDL). Ważne jest również ograniczenie soli – zgodnie z zleceniami dzienne spożycie soli kuchennej powinno być mniejsze niż 5 g, czyli tyle ile mieści się w małej łyżeczce – cukru, którego nadmiar w diecie może prowadzić do otyłości oraz wysokoprzetworzonych produktów bogatych w tłuszcze trans ze względu na ich negatywny wpływ na poziom cholesterolu LDL we krwi. Zamiast fast foodów lepiej sięgnąć po tłuste ryby morskie zawierające kwasy omega-3 odpowiadające m.in. za regulację poziomu ciśnienia tętniczego i trójglicerydów. Oprócz tego należy pamiętać o nawodnieniu. Regularne picie wody pozytywnie wpływa na pracę serca oraz innych narządów.

Pamiętaj o aktywności fizycznej

Równie ważna jak dieta jest aktywność fizyczna. U osób wykonujących pracę w pozycji siedzącej przez osiem godzin dziennie znacząco rośnie ryzyko wystąpienia chorób układu krążenia. Już 2,5 godziny ruchu tygodniowo, czyli około 20 minut dziennie, wystarcza, żeby realnie zmniejszyć to ryzyko. Sport – zarówno bieganie, jak i jazda na rowerze, szybki spacer, joga, nordic walking, chodzenie na siłownię czy taniec pozwalają obniżyć ciśnienie krwi, wpływają na redukcję poziomu cholesterolu, a także rozładowują stres.

Ogranicz stres

Skoro o stresie mowa, warto pamiętać, że nadmierny stres prowadzi do zwiększonej produkcji katecholamin w organizmie. Te organiczne związki chemiczne to np. adrenalina, noradrenalina i dopamina, czyli hormony walki lub ucieczki, które wywołują wzrost ciśnienia krwi, przyspieszoną akcję serca oraz skurcze naczyń wieńcowych, obciążając tym samym układ krwionośny. Stres powoduje także wydzielanie homocysteiny – jej nadmiar zwiększa ryzyko miażdżycy. Stąd powinno się zrobić wszystko, żeby świadomie unikać stresu albo starać się go rozładowywać przez sport, odpoczynek lub wykorzystywanie technik relaksacyjnych.

Rzuć palenie

Ponadto w ramach dbania o serce należy zrezygnować z palenia. Nie tylko palenie tytoniu, lecz także wdychanie dymu tytoniowego wpływa na występowanie miażdżycy, nadciśnienia, zwiększa ryzyko ostrego zawału serca i zachorowania na chorobę niedokrwienną serca. Już po 24 godzinach od zapalenia ostatniego papierosa zmniejsza się ryzyko zawału, a po około 12 tygodniach osoba rzucająca palenie odczuwa poprawę krążenia i wydolności płuc.

Regularnie wykonuj badania profilaktyczne

Na koniec warto pamiętać, że dbanie o serce to także wykonywanie regularnych badań profilaktycznych. Raz do roku powinno się przeprowadzić podstawowe badania krwi i moczu takie jak morfologia, OB, poziom glukozy oraz ogólne badanie moczu, a dodatkowo w celu sprawdzenia stanu układu krążenia oznaczyć również poziom kreatyniny, potasu, magnezu, kwasu moczowego i lipidogram. Po 40. roku życia zaleca się także badania takie jak EKG, echo serca i w niektórych przypadkach próbę wysiłkową lub holter.


Dodano: 11/02/2022
Autor
POLMED Zdrowie
POLMED Zdrowie
Najpopularniejsze artykuły w kategorii Profilaktyka
15/02/2021
Choroby, Profilaktyka
Mroczki przed oczami – czym są i o czym świadczą?

Plamki, błyski, paproszki czy muszki pojawiające się przed oczami przeważnie są zupełnie niegroźne, ale czasami mogą świadczyć o poważnej chorobie. Jakie są przyczyny występowania zmian w polu widzenia i czy da się je wyleczyć? Kiedy warto te objawy skonsultować z lekarzem?


16/05/2022
Choroby, Profilaktyka
Krwotok z nosa – przyczyny, co może oznaczać? Jak zatamować krwawienie?

Krwotoki z nosa są powszechne – bez względu na wiek i płeć. Mogą być wynikiem urazu, lub stanu chorobowego. Jakie są inne przyczyny? Co zrobić w razie krwawienia? Kiedy krwotoki powinno się skonsultować z lekarzem?


27/06/2022
Profilaktyka
Pierwsza pomoc w przypadku zasłabnięcia lub omdlenia – czy wiesz jak należy postąpić w takiej sytuacji?

Zasłabnięcie to zaburzenie funkcji życiowych – krótkotrwałe osłabienie organizmu, które samo w sobie zazwyczaj nie jest groźne, ale może być efektem poważnych problemów zdrowotnych. Jakie są przyczyny zasłabnięć? Czym różni się zasłabnięcie od omdlenia? Jak postępować w obu przypadkach?


Zapoznaj się z nasza ofertą:
badania na kleszcze polmed
Kup online!
Szczepienie
Szczepienie przeciw KZM
Szczepienie jest obecnie jedynym skutecznym sposobem uchronienia się przed odkleszczowym zapaleniem mózgu oraz powikłaniami towarzyszącymi tej chorobie.

od 190 zł
szczepienie polmed
Nowość! Kup online!
Szczepienie
Szczepionka przeciw półpaścowi
Osoby zakażone w przeszłości wirusem ospy wietrznej są obarczone wysokim ryzykiem zachorowania na bolesną chorobę zwaną półpaścem. Można zminimalizować to ryzyko przyjmując szczepienie ochronne.

od 830 zł
szczepienia zalecane polmed
Nowość! Kup online!
Szczepienie
Szczepienie MMR przeciwko odrze, różyczce i śwince
Szczepienie MMR zalecane jest szczególnie personelowi medycznemu, osobom mającym na co dzień kontakt z dziećmi oraz podróżującym do regionów endemicznych odry, różyczki i świnki.

od 220 zł
Więcej usług
Potrzebujesz pomocy?
Skontaktuj się z naszymi konsultantami.
Zapytaj o ofertę
Newsletter
Kup wizytę
Portal Pacjenta Portal Pracodawcy Platforma Medycyny Pracy Panel Agentów Ubezpieczeniowych Partner medyczny
Mam konto
Zaloguj się
Nie mam konta
Zarejestruj się