Odporność na wyciągnięcie ręki, czyli jak zadbać o siebie przed jesiennym sezonem zachorowań?

Powrót

Jesień to czas wzmożonych zachorowań. Chorują zarówno dzieci, które dopiero co zaczęły naukę w przedszkolach czy szkołach, jak i dorośli. Czy da się skutecznie ustrzec przed kolejnymi infekcjami? Jak dbać o odporność, żeby nie martwić się kolejnym katarem? Po które preparaty z apteki rzeczywiście warto sięgnąć? I co z domowej spiżarni może okazać się szczególnie przydatne?

O odporność organizmu trzeba dbać przez cały rok. To dość utarty frazes, ale zgodny z prawdą. Szczególnie jednak warto pomyśleć o sposobach na dodatkowe wzmocnienie wtedy, gdy zaczyna się sezon jesienno-zimowy, czyli okres wzmożonych infekcji. Co jest kluczem do przetrwania jesieni i zimy bez choroby?

Owoce, warzywa i woda

Podstawą w budowaniu odporności jest zdrowa dieta oraz dbanie o odpowiednie nawodnienie i nawilżenie. Przez zdrową dietę można rozumieć codzienne spożywanie zalecanej porcji warzyw i owoców, które zawierają witaminy i minerały niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu, unikanie wysoko przetworzonych pokarmów, rafinowanych olejów czy zbyt dużej ilości cukru. Szczególnie warto zwrócić uwagę na regularne jedzenie miodu, cebuli, czosnku oraz dodawanie do potraw rozgrzewających przypraw takich jak imbir, kurkuma lub chilli. Należy sięgać również po kiszonki wspomagające utrzymanie prawidłowej flory bakteryjnej w przewodzie pokarmowym, która bezpośrednio wpływa na odporność. Przydane będą także kwasy omega-3, pochodzące z tłustych ryb morskich, olejów lnianego i rzepakowego tłoczonych na zimno, z orzechów i migdałów oraz olej z czarnuszki podnoszący poziom limfocytów T.

A co z wodą? Chodzi nie tylko o nawadnianie organizmu, lecz także o dbanie o odpowiednie nawilżenie powietrza w pomieszczeniach, w których przebywamy przez większość doby. Suche powietrze powoduje wysychanie śluzówek i pękanie naskórka, co w efekcie ułatwia patogenom wniknięcie do organizmu. Dodatkowo suche śluzówki sprawiają, że mechanizm samooczyszczania się dróg oddechowych przestaje działać prawidłowo.

Odporność a suplementacja

Dbanie o odporność to także właściwa suplementacja – podstawą jest przyjmowanie witaminy D w okresie od października do maja, ponieważ w tym czasie w naszych warunkach klimatycznych niemożliwe jest wytworzenie odpowiedniej ilości cholekalcyferolu w skórze pod wpływem promieniowania słonecznego. Dlaczego właśnie witamina D3? Bo jej niedobory mogą prowadzić do problemów z odpornością. Witamina D utrzymywana na właściwym poziomie m.in. zmniejsza prawdopodobieństwo zachorowania na grypę, osłabia toczące się w organizmie procesy zapalne, a także ma działanie antynowotworowe.

Warto przyjmować również probiotyki, które skutecznie uzupełniają ubytki flory jelitowej wynikające zarówno z przyjmowanych leków, jak i ze złej diety. Problemy z florą jelitową mogą bowiem ułatwiać wnikanie patogenów do organizmu, czyli zwiększać jego podatność na infekcje.

Czy temperatura, stres i sen wpływają na odporność?

Jak jeszcze można zadbać o siebie przed jesiennym sezonem zachorowań? Skontrolować temperaturę powietrza w pomieszczeniach, w których przebywa się najczęściej. Najlepiej, aby nie wynosiła więcej niż 22 stopnie Celsjusza w ciągu dnia i do 19 stopni Celsjusza w nocy. Dlaczego to takie ważne? Przegrzewanie negatywnie wpływa na pracę układu odpornościowego i wysusza śluzówki. Warto również zadbać o regularny ruch na świeżym powietrzu bez względu na warunki pogodowe – jedyne, o czym trzeba w tym wypadku pamiętać, to odpowiednie ubranie.

Poziom odporności zależy również od dwóch czynników, które rzadko bierzemy pod uwagę – od jakości snu i poziomu stresu doświadczanego na co dzień. Sen to czas na regenerację oraz na nabranie sił. Jeżeli śpimy mniej niż 6–7 godzin, sen jest przerywany, w pomieszczeniu, w którym odpoczywamy panuje wysoka temperatura lub świeci się światło, organizm nie ma warunków do odpowiedniej regeneracji. To negatywnie wpływa na odporność podobnie jak chroniczny stres i przemęczenie. Z tego powodu warto po pierwsze unikać sytuacji stresogennych, a po drugie znaleźć sposób na odstresowanie – najczęściej skuteczna okazuje się aktywność fizyczna lub poświęcanie czasu na hobby.


Przeczytaj pozostałe artykuły dotyczące wpływu diety, przyzwyczajeń i stylu życia na naszą odporność.


Dodano: 28/09/2021
Autor
POLMED Zdrowie
POLMED Zdrowie
Najpopularniejsze artykuły w kategorii Profilaktyka
04/06/2021
Koronawirus, Profilaktyka, Choroby
Szczepionka przeciw COVID-19 – charakterystyka i rodzaje szczepionek

03/03/2021
Aktualności, Profilaktyka, Badania
Dzień Kobiet z POLMED

19/03/2020
Aktualności, Profilaktyka, Badania
Dekalog Bezpieczeństwa w Centrach Medycznych POLMED

Zapoznaj się z nasza ofertą
badanie
Badania laboratoryjne dla kobiet
Dbaj nie tylko o innych - czas na Ciebie.

od 69 zł
badanie
Badania laboratoryjne dla mężczyzn
Sprawdź czy wszystko gra i żyj jak chcesz!

od 69 zł
badanie
Badania laboratoryjne dla seniorów
Regularne badania profilaktyczne pozwalają monitorować stan naszego zdrowia, a w razie potrzeby szybko reagować na zagrożenia.
NOWOŚĆ! Teraz możesz wykonać badania bez wychodzenia z domu i omówić wyniki z lekarzem w trakcie darmowej telekonsultacji

od 69 zł
Więcej usług
Potrzebujesz pomocy?
Skontaktuj się z naszymi konsultantami.
Zapytaj o ofertę
Infolinia: 58 775 95 99