Woda i nawadnianie organizmu

Powrót

Jak skutecznie nawodnić organizm?

Woda jest najważniejszym składnikiem naszego organizmu. W składzie ciała człowieka jej poziom wynosi od 50% do 70% w zależności od wieku i płci. Warto pamiętać, że woda jest kluczowym elementem większości reakcji zachodzących w organizmie. Przy niedostatecznej podaży płynów pojawiają się m.in. problemy jelitowe, zaparcia, trudności z chudnięciem, cellulit, sucha skóra, brak energii, problemy z pamięcią i koncentracją. Odwodnienie możliwe jest przez cały rok, jednak latem dużo łatwiej do tego doprowadzić. W gorące dni tracimy znaczną ilość płynów wraz z potem, dlatego w tym okresie powinniśmy więcej pić. Ważne jest też, aby nawodnić się po każdej aktywności powodującej silne pocenie, takiej jak intensywny trening czy wizyta w saunie. Poniżej znajdziesz kilka propozycji jak skutecznie nawodnić organizm.

Woda

Woda – jako najbardziej neutralny płyn dla organizmu – jest podstawowym napojem nawadniającym. Warto mieć na uwadze, że niektórzy ludzie wraz z potem tracą więcej sodu niż inni. Jeżeli podczas ćwiczeń odczuwasz częste skurcze mięśni, zadbaj nie tylko o uzupełnienie płynów utraconych z potem, ale również o sód. Pierwiastek ten możesz łatwo uzupełnić np. zbilansowaną dietą. Jeśli nie przepadasz za piciem wody, zobacz jak poprawić jej smak.

Nawadniające owoce i warzywa

Część zapotrzebowania na płyny powinniśmy pokrywać pożywieniem. Na myśl jako pierwsze przychodzą nam do głowy zupy, jednak nie tylko one zawierają wodę. Latem warto sięgać po świeże owoce i warzywa, takie jak arbuzy, truskawki, melony, brzoskwinie, maliny, ogórki, cukinie czy pomidory. Zawierają nawet do 96% wody, a oprócz tego substancje zwane elektrolitami (m.in. sód, potas, magnez). Są one niezbędne do utrzymania odpowiedniej gospodarki wodno-elektrolitowej oraz prawidłowego ciśnienia osmotycznego. Owoce i warzywa to również świetne źródło błonnika i wielu cennych witamin.

Mleko

Picie mleka jest obecnie dość kontrowersyjnym tematem. Jedni uważają, że należy je pić, inni natomiast odradzają. Niektóre badania pokazują, że w przypadku osób aktywnych fizycznie napoje na bazie mleka skuteczniej nawadniają organizm w porównaniu z tradycyjnymi napojami dla sportowców. Dodatkowa energia, białko i sód ułatwiają regenerację po wysiłku. Inne badania również potwierdzają, że mleko może być dobrym napojem nawadniającym i picie go mogą rozważyć wszyscy (nie tylko sportowcy), z wyjątkiem osób z nietolerancją laktozy. Osoby źle reagujące na mleko mogą spróbować zastąpić je napojem roślinnym (np. migdałowym, ryżowym, owsianym).

Woda kokosowa

Woda kokosowa to płyn z wnętrza kokosa (nie mylić z mleczkiem kokosowym) o lekko orzechowym smaku. Skutecznie orzeźwia i nawadnia organizm, a dzięki zawartości elektrolitów jest polecana sportowcom. Picie wody kokosowej to świetny sposób na nawilżanie od wewnątrz.

Napoje izotoniczne

Jeśli uprawiasz sport rekreacyjnie i niezbyt długo, to woda i odpowiedni posiłek po treningu w zupełności Ci wystarczą. Jeżeli natomiast intensywnie trenujesz przez co najmniej 1,5 godziny, warto sięgnąć po napój izotoniczny dla sportowców. Szybko doda energii, nawodni organizm i uzupełni utracone wraz z potem elektrolity.

A co z kawą i herbatą?

Kofeina działa jak łagodny środek moczopędny, dlatego nieznacznie zwiększa wydalanie wody z organizmu. Jednak dzieje się tak tylko w początkowym okresie spożywania kawy i przy dużych ilościach (co najmniej 250-300 mg). Szybko natomiast rozwija się tolerancja na działanie moczopędne kofeiny, a efekt ten jest znacznie słabszy u osób, które spożywają kawę czy herbatę regularnie. W badaniu nad odwadniającym wpływem kawy, w którym uczestnicy spożywali dziennie 4 mg kofeiny na 1 kg masy ciała (4 filiżanki), nie zaobserwowano znaczących różnic między kawą a wodą pod względem skuteczności nawadniania. Można zatem sądzić, że zarówno kawa, jak i herbata w umiarkowanych ilościach również mogą nawadniać organizm.

Podsumowanie

Woda to podstawowy składnik w organizmie, bez którego funkcjonowanie jest po prostu niemożliwe. Często słyszymy, że powinno się „dużo pić”. Co oznacza owe „dużo”? Przyjmuje się, że w naszej strefie klimatycznej dorosły człowiek potrzebuje minimum 2 litrów płynów dziennie. Warto jednak pamiętać, że zapotrzebowanie to wzrasta w upalne dni, przy zwiększonym wysiłku fizycznym, u kobiet w ciąży czy też u osób chorych i gorączkujących.

Kolejne porady już wkrótce. Obserwuj lub polub nasz profil na facebook’u


Dodano: 17/07/2020
Autor
Małgorzata Zychalska
Dietetyk i fitoterapeuta
Moje główne wyróżniki to łączenie dietoterapii z ziołolecznictwem oraz innymi naturalnymi metodami, a także indywidualne podejście do każdego mojego podopiecznego.

Zakres usług, jaki oferuję, to:
• konsultacje dietetyczne,
• opracowanie indywidualnych zaleceń żywieniowych i jadłospisów,
• opracowanie terapii ziołowych i planów suplementacyjnych,
• analiza składu ciała wraz z omówieniem wyników badania.

Oprócz układania diet redukcyjnych dla osób z nadwagą i otyłością, zajmuję się również dietoterapią m.in. chorób:
• układu krążenia (m.in. miażdżyca, nadciśnienie tętnicze),
• autoimmunizacyjnych (m.in. RZS, Hashimoto),
• tarczycy (nadczynność i niedoczynność),
• układu pokarmowego (m.in. refluks żołądkowo-przełykowy, zapalenia błony śluzowej żołądka, choroba wrzodowa),
• metabolicznych (cukrzyca typu 2, a także zaburzenie zwane insulinoopornością, dna moczanowa, zaburzenia lipidowe).
Umów wizytę
Najpopularniejsze artykuły w kategorii Dieta
29/05/2020
Dieta, Styl życia
Układ pokarmowy – jak zadbać o trawienie?

24/06/2020
Dieta, Styl życia
Jak ograniczyć cukier w diecie?

Bezsenność a zdrowie
23/04/2020
Dieta, Styl życia
Bezsenność a zdrowie

Zapoznaj się z nasza ofertą
Abonament medyczny
Mama, tata, dzieci
Więcej radości na codzień!

3725 zł/rok
Abonament medyczny
Ciąża
Możemy Ci towarzyszyć?

1240 zł/rok
Abonament medyczny
Dziecko
Pomagamy zapewnić dobry rozwój Twojego skarba!

1240 zł/rok
Więcej usług
Potrzebujesz pomocy?
Skontaktuj się z naszymi konsultantami.
Zapytaj o ofertę
Infolinia: 58 775 95 99