Dieta – badania i zalecenia

Powrót

Zanim rozpocznie się stosowanie diety odchudzającej, warto wykonać podstawowe badania, a następnie skonsultować się z dietetykiem, który pomoże dobrać menu do rzeczywistego zapotrzebowania kalorycznego. Tylko takie podejście gwarantuje bezpieczne zrzucenie dodatkowych kilogramów bez ryzyka jednoczesnego uszczerbku na zdrowiu.

Jakie badania przed odchudzaniem wykonać?

Zanim rozpocznie się odchudzanie, warto sprawdzić, w jakiej kondycji jest organizm. Czasami okazuje się, że wszystkie dotychczasowe próby zrzucenia zbędnych kilogramów kończyły się niepowodzeniem ze względu na choroby, o których pacjent nie wiedział. Jakie badania zrobić przed odchudzaniem? Tak naprawdę trzeba zacząć od podstawowych – morfologii, poziomu glukozy we krwi, hormonów tarczycy, cholesterolu oraz kortyzolu. Wynik morfologii pozwoli ocenić czy nie ma ryzyka anemii albo czy organizm nie jest odwodniony. Glikemia zbadana na czczo pokaże ewentualne problemy z gospodarką cukrową. Jeżeli wyjdzie nieprawidłowo, może świadczyć o cukrzycy lub insulinooporności, dlatego warto ponowić badanie, uzupełniając je o stężenie insuliny i hemoglobiny glikowanej.

W przypadku hormonów tarczycy (TSH) wskazaniem do dalszej diagnostyki będzie zarówno zbyt niski, jak i zbyt wysoki poziom. Kolejne badania – poziom fT3 i fT4 oraz przeciwciał anty-TPO określą czy mamy do czynienia z nadczynnością, niedoczynnością, czy chorobą Hashimoto. Wszystkie te schorzenia wpływają na możliwość chudnięcia i tycia.

Pozostaje jeszcze kortyzol. To tak zwany hormon stresu produkowany przez nadnercza. Jego poziom jest naturalnie podwyższony rano, podczas aktywności fizycznej i wtedy, gdy odczuwa się stres. O ile chwilowe wahania kortyzolu są normalne, o tyle długotrwałe utrzymywanie się wysokiego stężenia we krwi wpływa na wzrost poziomu glukozy, co skutecznie utrudnia odchudzanie.

W trakcie układania menu trzeba wziąć pod uwagę również wynik cholesterolu – w przypadku wysokiego poziomu tak zwanego złego cholesterolu konieczne jest zastosowanie specjalnej diety niskotłuszczowej, która pozwoli na wyrównanie poziomu tłuszczów we krwi. Jakie badania przed odchudzaniem wykonać ponadto? Tak naprawdę to wystarczy, żeby ocenić ogólny stan organizmu. Można jeszcze skontrolować ciśnienie tętnicze, aby sprawdzić czy nie ma ryzyka nadciśnienia.

Obliczanie zapotrzebowania kalorycznego

Dietetycy przed przystąpieniem do tworzenia diety obliczają zapotrzebowanie kaloryczne. Na początek wylicza się BMR (PPM), z angielskiego basal metabolic rate, czyli wskaźnik podstawowej przemiany materii nazywany inaczej tempem metabolizmu podstawowego. To minimalne dzienne zapotrzebowanie kaloryczne wymagane do utrzymania podstawowych funkcji życiowych. W kalkulatorach BMR trzeba wpisać płeć, wiek, wzrost oraz wagę. Wynik pozwala na określenie, ile kalorii spala się, gdy przez cały dzień leży się nieruchomo w łóżku.

Aby otrzymać informację o całkowitej przemianie materii (CPM), trzeba otrzymaną wartość pomnożyć przez współczynnik aktywności fizycznej. Dopiero ten wynik pokazuje, ile kalorii trzeba dziennie spożywać, żeby waga pozostała niezmienna. Jeśli chce się schudnąć, należy obciąć kilkaset kalorii z CPM. O tym, o ile dokładnie należy zmniejszyć kaloryczność posiłków, decyduje dietetyk. Na tej podstawie określa również, jak długo będzie trwała redukcja masy.

Zbilansowana dieta

Warto pamiętać, że zbilansowana dieta to podstawa skutecznego i zdrowego odchudzania. Dietetyk, układając codzienne menu, bierze pod uwagę nie tylko kaloryczność składników, lecz także zawartość substancji odżywczych w konkretnych produktach. Dzięki temu do organizmu dostarczane są białka, węglowodany, tłuszcze, substancje mineralne i witaminy w odpowiednich proporcjach. Dlatego tak trudne jest samodzielne zaplanowanie diety – większość osób nie ma wiedzy pozwalającej na skomponowanie menu tak, aby jednocześnie było zdrowe, smaczne i odżywcze. Specjalista dodatkowo powinien uwzględnić tryb życia pacjenta. Dla jednego najlepsze będzie jedzenie 4 lub 5 posiłków dzienne, a dla drugiemu wystarczą 3 spożywane w odpowiednich odstępach czasu.


Dodano: 16/12/2020
Autor
POLMED Zdrowie
POLMED Zdrowie
Najpopularniejsze artykuły w kategorii Dieta
29/05/2020
Dieta, Styl życia
Układ pokarmowy – jak zadbać o trawienie?

17/07/2020
Dieta, Styl życia
Woda i nawadnianie organizmu

24/06/2020
Dieta, Styl życia
Jak ograniczyć cukier w diecie?

Zapoznaj się z nasza ofertą
Abonament medyczny
Mama, tata, dzieci
Więcej radości na codzień!

3725 zł/rok
Abonament medyczny
Ciąża
Możemy Ci towarzyszyć?

1240 zł/rok
Abonament medyczny
Dziecko
Pomagamy zapewnić dobry rozwój Twojego skarba!

1240 zł/rok
Więcej usług
Potrzebujesz pomocy?
Skontaktuj się z naszymi konsultantami.
Zapytaj o ofertę
Infolinia: 58 775 95 99