Jak wzmocnić pamięć? 

Powrót

Pamięć w istotny sposób wpływa na naszą codzienność i pomaga nam prawidłowo funkcjonować w otaczającym nas świecie. Czym jednak właściwie jest pamięć? Określić ją można jako umiejętność przyswajania, zachowywania oraz odtwarzania wybranych informacji – np. o miejscach, zdarzeniach czy doświadczeniach.  Zaburzenia w tym zakresie prowadzić mogą do sporych trudności, a niekiedy mogą nawet ograniczać możliwość samodzielnego życia. Ze względu na to w poniższym artykule opowiemy o tym jakie czynniki negatywnie wpływają na pamięć, przedstawimy skuteczne sposoby na jej wzmocnienie oraz odpowiemy na pytanie o to, czemu warto poprawiać swoją pamięć. 

Jakie czynniki negatywnie wpływają na pamięć? 

Przede wszystkim warto zaznaczyć, że osłabianie się pamięci to proces, który naturalnie postępuje wraz z wiekiem. Wynika to z faktu, że mózg człowieka po 40 roku życia zaczyna się stopniowo kurczyć, czego efektem są właśnie zaniki pamięci. Problemy z zapamiętywaniem różnorodnych informacji nie dotyczą jednak jedynie osób starszych – coraz częściej zmagają się z nimi także młodzi ludzie. Jakie czynniki, poza starzeniem się, wpływają zatem na ludzką pamięć? 

Na pogarszającą się pamięć w dużym stopniu wpływają również niestety warunki, w jakich obecnie żyje większość z nas. Mowa tu przede wszystkim o wysokim tempie życia, a więc nieustannym pośpiechu, a także otaczającym nas zewsząd natłoku informacji, bodźców oraz obowiązków. Aspekty te obniżają naszą koncentrację i zdolność do zapamiętywania informacji.  

Co więcej, trudności z pamięcią mogą pojawiać się również w sytuacjach, gdy po bardzo intensywnym czasie pracy lub nauki (np. w trakcie studiów) następuje okres rozluźnienia. Ponadto, zaburzenia w zakresie zapamiętywania mogą wynikać także m.in. z dolegliwości fizycznych (m.in. bólowych), depresji, chorób neurologicznych. zaburzeń snu oraz zmęczenia i stresu. Wskazać możemy zatem na wiele aspektów naszego życia, które przyczyniają się do pogorszenia zdolności zapamiętywania. W jaki sposób możemy natomiast wzmacniać naszą pamięć? 

Jak wzmocnić swoją pamięć? 

Choć zwykle nie jesteśmy w stanie kontrolować i/lub wykluczyć ze swojego życia wszystkich czynników, które negatywnie wpływają na pamięć i koncentrację, możemy podjąć pewne kroki, które poprawią nasze zdolności do zapamiętywania. Do sprawdzonych sposobów na wzmocnienie pamięci należą m.in.: 

Odpowiednia ilość i jakość snu 

Aby skutecznie wzmocnić swoją pamięć, należy zacząć od podstaw, a więc odpowiedniej ilości i jakości snu. Dzięki niemu możliwe jest zachowanie zdrowia fizycznego i psychicznego – podczas snu następuje regeneracja organizmu, wzmocnienie połączeń między neuronami oraz segregacja pozyskanych w ciągu dnia informacji. W efekcie, dzięki odpowiedniej ilości i jakości snu jesteśmy w stanie się zrelaksować, co przekłada się na późniejszą koncentrację, a także zdolności do zapamiętywania, podejmowania decyzji oraz twórczego myślenia. Jak powinien wyglądać zatem nocny odpoczynek? 

Jeśli chodzi o zalecaną długość snu, w przypadku dzieci będzie to od 8 do 10 godzin dziennie. Młodzież i dorośli powinni natomiast spać od 7 do 8 godzin na dobę. Oczywiście każdy z nas będzie potrzebował nieco innej ilości snu. Warto jednak pamiętać o tym, że 5 godzin snu i mniej to niewystarczająca ilość do tego, aby kolejnego dnia móc bez przeszkód koncentrować się na wykonywanych działaniach i zapamiętywać określone informacje. Niezwykle istotna jest również jakość snu – ważne, aby był on nieprzerwany. Częste nocne pobudki i tzw. “lekki sen” będą negatywnie wpływać na naszą pamięć i koncentrację.  

Dieta 

Pamięć wzmacniać można także poprzez odpowiednią dietę. W tym kontekście warto zadbać przede wszystkim o odpowiedni poziom witamin i minerałów. Co więcej, na koncentrację i zdolności zapamiętywania pozytywnie wpływają również kwasy omega-3, w które bogate są m.in. ryby. Ponadto, pamięć poprawia także odpowiedni poziom białka, żelaza i magnezu. Warto wspomnieć również o pozytywnym działaniu lecytyny, której poziom można uzupełnić m.in. poprzez jedzenie jajek. W tym przypadku należy jednak zwracać uwagę na ich ilość – osoby, zmagające się z nieprawidłowym poziomem cholesterolu, nie powinny spożywać więcej niż 1-2 jajka tygodniowo.  

Aktywność fizyczna 

Pamięć i koncentrację poprawić możemy również poprzez regularną aktywność fizyczną – zwłaszcza na świeżym powietrzu. Podczas wykonywania ćwiczeń rośnie bowiem ciśnienie, zwiększa się przepływ krwi, a w efekcie mózg jest dotleniany, co znacząco usprawnia jego funkcjonowanie, a co za tym idzie – poprawia pamięć i koncentrację. Co więcej, wykonując poszczególne ćwiczenia, skupiamy się na konkretnym działaniu – trenujemy zatem nie tylko ciało, lecz także umysł, co poprawia jego ogólną kondycję, a w tym – wzmacnia pamięć. 

Ćwiczenie umysłu 

Pamięć wzmacniana może być również poprzez ćwiczenie umysłu. Poza wspomnianą wyżej aktywnością fizyczną, niezwykle istotny jest także intelektualny rozwój. Mowa tu przede wszystkim nauce nowych rzeczy – np. języków oraz o praktykowaniu takich form rozrywki, jak krzyżówki czy gry logiczne. Poprawiają one koncentrację oraz nasze zdolności do zapamiętywania informacji.  

Troska o dobre samopoczucie  

Ogromny wpływ na koncentrację i pamięć ma również nasz nastrój. Z tego powodu, aby poprawić zdolności do zapamiętywania informacji, powinniśmy zadbać o swoje dobre samopoczucie. Istotne w tym kontekście jest przede wszystkim redukowanie stresu, poświęcanie czasu na aktywności, które sprawiają nam przyjemność oraz spędzanie czasu z innymi ludźmi – szczególnie z naszymi bliskimi.  

Dlaczego warto wzmacniać swoją pamięć? 

Dobra pamięć to klucz to naszego codziennego funkcjonowania w różnorodnych środowiskach. Dzięki odpowiednio wykształconym i rozwijanym zdolnościom zapamiętywania informacji, jesteśmy bowiem w stanie osiągać zadowalające efekty – zarówno w szkole, jak i w pracy. Dobra pamięć pozwala także na budowanie jakościowych relacji międzyludzkich. Wzmacnianie pamięci umożliwia zatem wielopłaszczyznową poprawę komfortu naszego życia – warto więc dbać o nią każdego dnia.    


Dodano: 29/12/2023
Autor
POLMED Zdrowie
POLMED Zdrowie
Najpopularniejsze artykuły w kategorii Profilaktyka
15/02/2021
Profilaktyka, Choroby
Mroczki przed oczami – czym są i o czym świadczą?

Plamki, błyski, paproszki czy muszki pojawiające się przed oczami przeważnie są zupełnie niegroźne, ale czasami mogą świadczyć o poważnej chorobie. Jakie są przyczyny występowania zmian w polu widzenia i czy da się je wyleczyć? Kiedy warto te objawy skonsultować z lekarzem?


16/05/2022
Profilaktyka, Choroby
Krwotok z nosa – co może oznaczać jego częste występowanie

Krwotoki z nosa są powszechne – bez względu na wiek i płeć. Mogą być wynikiem urazu, lub stanu chorobowego. Jakie są inne przyczyny? Co zrobić w razie krwawienia? Kiedy krwotoki powinno się skonsultować z lekarzem?


27/06/2022
Profilaktyka
Pierwsza pomoc w przypadku zasłabnięcia lub omdlenia – czy wiesz jak należy postąpić w takiej sytuacji?

Zasłabnięcie to zaburzenie funkcji życiowych – krótkotrwałe osłabienie organizmu, które samo w sobie zazwyczaj nie jest groźne, ale może być efektem poważnych problemów zdrowotnych. Jakie są przyczyny zasłabnięć? Czym różni się zasłabnięcie od omdlenia? Jak postępować w obu przypadkach?


Zapoznaj się z nasza ofertą
Promocja! teraz taniej o 20%
badanie
Badania laboratoryjne dla kobiet
Dbaj nie tylko o innych - czas na Ciebie.

od 79 zł
Promocja! teraz taniej o 20%
badanie
Badania laboratoryjne dla mężczyzn
Sprawdź czy wszystko gra i żyj jak chcesz!

od 79 zł
Promocja! teraz taniej o 20%
badanie
Badania laboratoryjne dla seniorów
Regularne badania profilaktyczne pozwalają monitorować stan naszego zdrowia, a w razie potrzeby szybko reagować na zagrożenia.

od 70 zł
Więcej usług
Potrzebujesz pomocy?
Skontaktuj się z naszymi konsultantami.
Zapytaj o ofertę
Newsletter
Kup wizytę
Portal Pacjenta Portal Pracodawcy Platforma Medycyny Pracy Panel Agentów Ubezpieczeniowych Partner medyczny
Mam konto
Zaloguj się
Nie mam konta
Zarejestruj się