Czemu warto przejść na wegetarianizm i jak zrobić to zdrowo? 

Powrót

Dieta wegetariańska to model żywieniowy, który w swojej tradycyjnej postaci opiera się na wykluczeniu z jadłospisu wszystkich rodzajów mięsa. Poza drobiem czy mięsem czerwonym, wegetarianie nie jedzą zatem także ryb ani owoców morza. Mogą jednak włączać do swojej diety jaja i produkty mleczne. Warto zaznaczyć, że dieta wegetariańska ma wiele odmian – niektóre z nich “nie pozwalają” na spożywanie mięsa i jaj (dieta laktowegetariańska), podczas gdy inne dopuszczają jedzenie ryb (np. dieta pescowegetariańska), a nawet okazjonalne spożywanie mięsa (fleksitarianizm).  

Wegetarianizm, ze względu na to, że różni się od klasycznego sposobu żywienia, może nadal budzić pewne kontrowersje i obawy. Odpowiednio zaplanowana dieta wegetariańska może jednak przynieść wiele korzyści. Dlaczego warto zatem przejść na wegetarianizm, jakie potencjalne zagrożenia należy wziąć pod uwagę oraz jak zdrowo zostać wegetarianinem? Odpowiadamy! 

Zalety wegetarianizmu 

Mówiąc o zaletach diety wegetariańskiej należy zaznaczyć, że może ona przynieść korzyści dla naszego zdrowia jedynie wtedy, gdy zostanie odpowiednio skomponowana. Wówczas będzie ona doskonałym środkiem profilaktycznym na takie choroby, jak m.in. cukrzyca typu 2, otyłość, nadciśnienie tętnicze, choroba niedokrwienna serca, nowotwory, hipercholesterolemia czy kamica nerkowa i żółciowa. Co więcej, dzięki stosowaniu diety wegetariańskiej możemy zmniejszyć ryzyko wystąpienia próchnicy zębów oraz dolegliwości, powiązanych z zaburzeniami metabolizmu, takich jak zaparcia czy hemoroidy. Dlaczego wegetarianizm niesie za sobą tyle korzyści dla naszego zdrowia? 

Przede wszystkim, omawiany model żywieniowy oznacza wykluczenie mięsa, a więc również mięsa czerwonego, którego ograniczenie zalecane jest nawet osobom, które nie stosują diety wegeteriańskiej. Wykluczając mięso, wegetarianie ograniczają również tłuszczy zwierzęcych, które stanowią źródło cholesterolu oraz nasyconych kwasów tłuszczowych. Co więcej, wyeliminowanie z diety mięsa i przetworów mięsnych znacząco ogranicza możliwość dostarczania organizmowi wraz z pożywieniem leków weterynaryjnych, antybiotyków i nitrozoamin. Ponadto, dieta wegetariańska zmniejsza również szanse wystąpienia chorób odzwierzęcych, takich jak m.in. zakażenia pasożytnicze. 

Warto zwrócić uwagę również na to, że odpowiednio zaplanowana dieta wegetariańska opiera się przede wszystkim na produktach pochodzenia naturalnego, które nie są wysokoprzetworzone oraz są bogate w błonnik i tłuszcze nienasycone. Właśnie dlatego zdrowa dieta wegetariańska może być pomocna w utrzymaniu prawidłowej masy ciała, a także może skutecznie przeciwdziałać wystąpieniu i rozwojowi wielu chorób, w tym nowotworowych. Z wegetarianizmem wiążą się jednak również pewne zagrożenia. Na co narażone są zatem osoby, które nie do końca świadomie lub w nieodpowiedni sposób wdrażają dietę wegetariańską?  

Zagrożenia dla zdrowia, związane z wegetarianizmem 

Na samym początku należy podkreślić, że osoby, stosujące dietę wegetariańską narażone są na niedobory m.in. białka, witaminy B12 i D3, wapnia, żelaza, cynku, jodu, selenu, a także kwasów tłuszczowych DHA i EPA. To z kolei może doprowadzić to takich chorób i zaburzeń zdrowotnych, jak m.in. krzywica, niedożywienie białkowe, niedokrwistość megaloblastyczna czy neuropatia. Warto zaznaczyć, że osoby, które stosują nieodpowiednio zbilansowaną dietę wegetariańską mogą zmagać się także z niedowagą lub odwrotnie – z otyłością. Jeśli posiłki nie zostaną prawidłowo zaplanowane, wegetarianie, podobnie jak osoby, stosujące dietę mięsną, będą narażone na niedowagę (w przypadku zbyt dużego deficytu kalorycznego) lub nadwagę (kiedy będą dostarczać organizmowi zbyt wiele kalorii). 

Czy wymienione wyżej zagrożenia zdrowotne oznaczają zatem, że dieta wegetariańska jest niebezpieczna dla naszego organizmu? Ciężko jednoznacznie odpowiedzieć na powyższe pytanie. Wszystko zależy bowiem od indywidulanego przypadku i przyjętej postawy wobec żywienia i własnego zdrowia. Jeśli jednak diecie wegetariańskiej będą towarzyszyły zasady zdrowego odżywiania, może ona przynieść nam wiele opisanych powyżej korzyści. Jak zatem zdrowo i odpowiedzialnie przejść na wegetarianizm?  

Zdrowe przejście na wegetarianizm  

Przed przejściem na wegetarianizm, należy przede wszystkim zgłosić się na konsultację lekarską. Specjalista prawdopodobnie skieruje nas na podstawowe badania laboratoryjne, dzięki którym możliwe będzie m.in. określenie tego, czy nie cierpimy na niedobór witamin oraz minerałów. Lekarz pomoże również w doborze odpowiednich suplementów, które będą cennym uzupełnieniem diety wegetariańskiej.  

Co więcej, decydując się na wdrożenie modelu żywieniowego, jakim jest wegetarianizm, powinniśmy również odpowiednio, najlepiej z tygodniowym wyprzedzeniem zaplanować swoje posiłki – zwłaszcza w sytuacji, gdy dopiero zaczynamy naszą “przygodę” z dietą wegetariańską. Wówczas zyskamy bowiem pewność, że ilość i jakość wybieranych oraz spożywanych produktów zaspokaja nasze zapotrzebowanie kaloryczne i niezbędną do prawidłowego funkcjonowania organizmu ilość makroskładników. Przygotowany wcześniej plan żywienia pomoże nam także kontrolować wprowadzane zmiany oraz szybko reagować na ewentualne zaburzenia. Dieta wegetariańska może być niezwykle korzystna dla naszego zdrowia – należy wprowadzać ją jednak rozważnie i odpowiedzialnie.  


Dodano: 02/01/2024
Autor
POLMED Zdrowie
POLMED Zdrowie
Najpopularniejsze artykuły w kategorii Profilaktyka
15/02/2021
Profilaktyka, Choroby
Mroczki przed oczami – czym są i o czym świadczą?

Plamki, błyski, paproszki czy muszki pojawiające się przed oczami przeważnie są zupełnie niegroźne, ale czasami mogą świadczyć o poważnej chorobie. Jakie są przyczyny występowania zmian w polu widzenia i czy da się je wyleczyć? Kiedy warto te objawy skonsultować z lekarzem?


16/05/2022
Profilaktyka, Choroby
Krwotok z nosa – co może oznaczać jego częste występowanie

Krwotoki z nosa są powszechne – bez względu na wiek i płeć. Mogą być wynikiem urazu, lub stanu chorobowego. Jakie są inne przyczyny? Co zrobić w razie krwawienia? Kiedy krwotoki powinno się skonsultować z lekarzem?


27/06/2022
Profilaktyka
Pierwsza pomoc w przypadku zasłabnięcia lub omdlenia – czy wiesz jak należy postąpić w takiej sytuacji?

Zasłabnięcie to zaburzenie funkcji życiowych – krótkotrwałe osłabienie organizmu, które samo w sobie zazwyczaj nie jest groźne, ale może być efektem poważnych problemów zdrowotnych. Jakie są przyczyny zasłabnięć? Czym różni się zasłabnięcie od omdlenia? Jak postępować w obu przypadkach?


Zapoznaj się z nasza ofertą
Promocja! teraz taniej o 20%
badanie
Badania laboratoryjne dla kobiet
Dbaj nie tylko o innych - czas na Ciebie.

od 79 zł
Promocja! teraz taniej o 20%
badanie
Badania laboratoryjne dla mężczyzn
Sprawdź czy wszystko gra i żyj jak chcesz!

od 79 zł
Promocja! teraz taniej o 20%
badanie
Badania laboratoryjne dla seniorów
Regularne badania profilaktyczne pozwalają monitorować stan naszego zdrowia, a w razie potrzeby szybko reagować na zagrożenia.

od 70 zł
Więcej usług
Potrzebujesz pomocy?
Skontaktuj się z naszymi konsultantami.
Zapytaj o ofertę
Newsletter
Kup wizytę
Portal Pacjenta Portal Pracodawcy Platforma Medycyny Pracy Panel Agentów Ubezpieczeniowych Partner medyczny
Mam konto
Zaloguj się
Nie mam konta
Zarejestruj się