Zdrowe płuca – jak o nie dbać i kiedy należy zacząć się niepokoić?

Powrót

O ile coraz więcej mówi się o działaniach profilaktycznych wpływających na zdrowie stawów, serca czy wątroby, o tyle o dbaniu o płuca nadal niewiele się słyszy. Co zrobić, żeby płuca działały sprawnie jak najdłużej? Jakie działania warto podjąć już teraz? Kiedy objawy ze strony tego narządu powinny nas zaniepokoić?

Płuca to główna część układu oddechowego, parzysty narząd oddechowy o gąbczastej strukturze. Prawe płuco zbudowane jest z trzech płatów, zaś lewe tylko z dwóch. Nie są unerwione, dlatego nie mogą boleć. Ich pojemność w zależności od płci, trybu życia i wieku waha się od 3,2 do 5 litrów. Tylko w ciągu jednej minuty przepływa przez nie średnio około 6 litrów powietrza w trakcie wdechu i wydechu. Umożliwiają dotlenienie wszystkich komórek w organizmie człowieka, ponieważ odpowiadają za oddychanie i filtrowanie powietrza. Jeżeli nie pracują prawidłowo, cała równowaga zostaje zachwiana.

Co można zrobić, żeby chronić je przed szkodliwymi czynnikami i żeby były sprawne jak najdłużej?

Ćwiczenia fizyczne i oddechowe

Bardzo ważna jest regularna aktywność fizyczna. Sport wpływa jednocześnie na elastyczność ścianek pęcherzyków płucnych i zwiększa pojemność płuc nawet o 30 procent, co przekłada się na lepsze dotlenienie organizmu. Najlepsze będą ćwiczenia aerobowe, ale tak naprawdę każdy rodzaj aktywności, który daje nam przyjemność, ma znaczenie.

Dodatkowo warto również wprowadzić do codziennej rutyny ćwiczenia oddechowe – nauczyć się oddechu przeponowego umożliwiającego pobieranie większej ilości tlenu niż w trakcie oddechu z klatki piersiowej.

Rezygnacja z papierosów

Najważniejszym elementem dbania o zdrowe płuca jest rezygnacja z palenia papierosów oraz unikanie dymu tytoniowego. Nawet niewielka liczba wypalonych papierosów negatywnie wpływa na stan płuc – zmniejsza ich pojemność, prowadzi do utraty elastyczności pęcherzyków, zwiększa podatność na infekcje, może powodować przewlekłą obturacyjną chorobę płuc oraz powstawanie zmian nowotworowych. Co ważne, palenie może wywoływać nie tylko na choroby płuc, lecz także chorobę wieńcową czy miażdżycę.

Dbanie o odporność organizmu

Oprócz tego warto dbać o odporność organizmu. Im mniejsza liczba infekcji w ciągu roku, tym lepiej, ponieważ każda z nich, nawet np. zapalenie gardła może się przerodzić w zapalenie płuc. Zapalenie płuc jest nie tylko niebezpieczne zwłaszcza u dzieci i osób starszych, lecz także powoduje powstawanie zrostów i wpływa na zmniejszenie pojemności tego narządu. Stąd w ramach dbania o zdrowie należy unikać przegrzewania, dbać o zdrową dietę, pamiętać o suplementacji witaminy D, ograniczać kontakt z osobami chorymi, a także wietrzyć regularnie pomieszczenia, w których przebywamy.

Oczyszczanie powietrza

Osoby, które mieszkają w mieście, powinny w miarę możliwości jak najczęściej wyjeżdżać poza miasto. Nawet krótka cotygodniowa wycieczka do lasu ma wpływ na zdrowie płuc, zwłaszcza jeśli codziennie przepływa przez nie zanieczyszczone powietrze. Sport na zewnątrz również warto uprawiać poza terenami miejskimi, a przynajmniej z dala od ruchliwych dróg.

Istotne jest także zmniejszanie ilości kurzu i roztoczy w otoczeniu. Najlepiej regularnie odkurzać i zmywać podłogi, a jednocześnie pamiętać o czyszczeniu materaca, mebli tapicerowanych i praniu zasłon. To w tekstyliach zbiera się najwięcej kurzu, który szkodzi nie tylko alergikom, lecz także osobom zdrowym.

Co jeszcze ma znaczenie w dbaniu o płuca? Czysta klimatyzacja oraz filtry kabinowe w samochodzie. Klimatyzacja powinna być regularnie konserwowana i oczyszczana, zaś filtry wymieniane zgodnie z zaleceniami producenta.

Kiedy należy zgłosić się do lekarza?

Niestety nawet przestrzeganie tych podstawowych zasad nie gwarantuje zachowania zdrowia płuc. Jeżeli zauważy się u siebie długotrwały kaszel (trwający dwa tygodnie lub dłużej), który zmienia swój charakter, ma się częste infekcje dróg oddechowych, odczuwa się duszności bez konkretnej przyczyny lub bóle w klatce piersiowej i okolicy barku, doświadczyło się krwioplucia nawet, gdy był to jednorazowy incydent, a jednocześnie ma się widoczny spadek energii, najlepiej zgłosić się do lekarza. Specjalista na podstawie wywiadu i badania zdecyduje, czy trzeba wykonać dalszą diagnostykę i czy problem rzeczywiście jest związany z płucami.

W przypadku wystąpienia powyższych objawów nie warto zwlekać z wizytą, ponieważ może to być potencjalnie niebezpieczne dla zdrowia i życia.


Dodano: 11/08/2022
Autor
POLMED Zdrowie
POLMED Zdrowie
Najpopularniejsze artykuły w kategorii Profilaktyka
04/06/2021
Koronawirus, Profilaktyka, Choroby
Szczepionka przeciw COVID-19 – charakterystyka i rodzaje szczepionek

15/02/2021
Profilaktyka, Choroby
Mroczki przed oczami – czym są i o czym świadczą?

19/03/2020
Aktualności, Profilaktyka, Badania
Dekalog Bezpieczeństwa w Centrach Medycznych POLMED

Zapoznaj się z nasza ofertą
badanie
Badania laboratoryjne dla kobiet
Dbaj nie tylko o innych - czas na Ciebie.

od 79 zł
badanie
Badania laboratoryjne dla mężczyzn
Sprawdź czy wszystko gra i żyj jak chcesz!

od 79 zł
badanie
Badania laboratoryjne dla seniorów
Regularne badania profilaktyczne pozwalają monitorować stan naszego zdrowia, a w razie potrzeby szybko reagować na zagrożenia.
NOWOŚĆ! Teraz możesz wykonać badania bez wychodzenia z domu i omówić wyniki z lekarzem w trakcie darmowej telekonsultacji

od 70 zł
Więcej usług
Potrzebujesz pomocy?
Skontaktuj się z naszymi konsultantami.
Zapytaj o ofertę
Kup wizytę
Portal Pacjenta Portal Pracodawcy Platforma Medycyny Pracy Panel Agentów Ubezpieczeniowych Partner medyczny
Mam konto
Zaloguj się
Nie mam konta
Zarejestruj się