Witamina D w okresie jesienno-zimowym – jak uniknąć jej niedoboru?

Powrót

Szacuje się, że nawet 90% Polaków może mieć niedobory witaminy D. Dlaczego aż tak dużo, skoro organizm sam potrafi ją wytworzyć? Ponieważ do jej prawidłowej syntezy niezbędne jest promieniowanie słoneczne. W Polsce ze względu na warunki klimatyczne od września do maja w zasadzie nie ma możliwości wystawienia odpowiedniej ilości odsłoniętej skóry na działanie słońca, dlatego niedobory witaminy D zdarzają się tak często. Co zrobić, żeby poziom cholekalcyferolu w okresie jesienno-zimowym utrzymywał się w normie?

Witamina D, inaczej cholekalcyferol, to rozpuszczalny w tłuszczach prohormon – po przekształceniu witaminy D3 powstaje hormon kalcytriol – naturalnie występujący u zwierząt i u ludzi. Witamina D jest syntezowana w organizmie z cholesterolu pod wpływem promieniowania słonecznego. Żeby jednak doszło do tego procesu, trzeba odsłonić minimum 18% powierzchni ciała i wystawić je na ekspozycję słoneczną przez minimum 15 minut od godziny 10.00 do 15.00, czyli wtedy, gdy promieniowanie jest nasilone. W okresie od września do maja przeważnie nie da się spełnić tych warunków, stąd aby uniknąć niedoboru witaminy D, zaleca się jej suplementację. Dlaczego odpowiedni poziom witaminy D w organizmie jest tak ważny?

Witamina D – objawy niedoboru

Witamina D3 m.in. bierze udział w procesach zachodzących w układzie nerwowym, mięśniowym, krążenia i odpornościowym, jest niezbędna do właściwego wchłaniania wapnia i fosforu, a przy tym osłabia procesy zapalne. Z tego względu niedobory cholekalcyferolu objawiają się bólami kostno-mięśniowymi, zwiększonym odczuwaniem zmęczenia, brakiem energii, bólami pleców, nadmiernym wypadaniem włosów, wolnym gojeniem się ran i innymi problemami skórnymi, biegunkami, zaburzeniem apetytu oraz nadciśnieniem.

U dzieci niedobór witaminy D może powodować krzywice, słabszy wzrost, zaparcia, zbyt wolne zrastanie się ciemiączka, a także spłaszczenie główki.

Lista objawów niedoboru cholekalcyferolu jest bardzo długa, a większość z nich trudno jednoznacznie powiązać z hipowitaminozą, dlatego warto co jakiś czas badać poziom witaminy D. Do jego określenia wystarczy próbka krwi.

Wpływ witaminy D na odporność

Jak witamina D wpływa na odporność? Badania przeprowadzone przez naukowców z University of Ulster dowiodły, że niedobór cholekalcyferolu wpływa bezpośrednio na problemy z działaniem układu immunologicznego zwłaszcza u osób, które ukończyły 35. rok życia. Wykazano bezpośredni związek pomiędzy obniżonym poziomem witaminy D a podwyższonymi markerami prozapalnymi. Badani zazwyczaj nie mieli świadomości, że w ich organizmach toczą się procesy zapalne, a swoje objawy uznawali za nieistotne lub łączyli je z innymi problemami.

Witamina D3 działa stymulująco, wzmacniająco na układ immunologiczny, czyli mówiąc prosto, pobudza go do pracy i szybszej reakcji, stąd jej zbyt niski poziom powoduje, że organizm staje się bardziej podatny na infekcje.

Jak dostarczać organizmowi witaminę D?

Jak można dostarczać organizmowi witaminę D? W okresie od września do maja zaleca się suplementację witaminy D. Gotowe preparaty dostępne na rynku mogą mieć formę tabletek, kapsułek lub kropli. W zależności od wieku powinno się przyjmować różne dawki witaminy D. Np. dla noworodków i dzieci do szóstego miesiąca życia zalecana dawka dzienna wynosi 400 IU, dla dzieci w wieku od 1. do 10. roku życia – 600 do 1000 IU, a dla seniorów nawet 2000 do 4000 IU. Co ważne, witaminę D3 bez względu na porę roku powinny przyjmować kobiety w ciąży.

Warto również zadbać o odpowiednią dietę, ale tu należy zaznaczyć, że dieta może uzupełnić niedobory tylko w 20%. Pozostałe 80% trzeba przyjmować w postaci suplementów. Witamina D3 występuje w niewielu produktach odzwierzęcych m.in. w rybach morskich takich jak śledź, makrela i łosoś, w wątróbce, serach, mleku, maśle, śmietanie oraz żółtkach jaj. Osoby, które są na diecie wegańskiej, mogą w ramach uzupełniania witaminy D jeść więcej awokado, borówek, a także niektórych grzybów.


Dodano: 01/12/2021
Autor
POLMED Zdrowie
POLMED Zdrowie
Najpopularniejsze artykuły w kategorii Dieta
29/05/2020
Dieta, Styl życia
Układ pokarmowy – jak zadbać o trawienie?

18/02/2021
Profilaktyka, Dieta, Styl życia
Wpływ jedzenia na zdrowie

17/07/2020
Dieta, Styl życia
Woda i nawadnianie organizmu

Zapoznaj się z nasza ofertą
Pakiet badań
Badania mikroflory jelitowej (z kału)
Badania w kierunku alergii pokarmowej

od 420 zł
badanie
Diagnostyka celiakii
Sprawdź czy cierpisz na nietolerancję glutenu.

od 210 zł
Pakiet badań
Pakiet badań genetycznych serce i choroby zakrzepowo-zatorowe
Zadbaj o swoje serce już dziś!

od 599 zl
Więcej usług
Potrzebujesz pomocy?
Skontaktuj się z naszymi konsultantami.
Zapytaj o ofertę
Kup wizytę
Portal Pacjenta Portal Pracodawcy Platforma Medycyny Pracy Panel Agentów Ubezpieczeniowych Partner medyczny
Mam konto
Zaloguj się
Nie mam konta
Zarejestruj się