Dlaczego aktywność fizyczna jest tak ważna?

Powrót

Nieustannie słyszymy, że aktywność fizyczna jest ważna dla naszej odporności psychicznej. Ale czy to prawda? Nie musimy wierzyć na słowo. Psycholog Oliwia Markowska przywołuje dla nas wyniki badań dotyczących wpływu aktywności fizycznej na radzenie sobie ze stresem. Oto co z nich wynika.

Wniosek 1:

Gdy stresująca sytuacja dzieje się po wykonywaniu ćwiczeń fizycznych, odczuwany przez człowieka stres jest mniejszy niż w przypadku braku takich ćwiczeń.

A w praktyce:

  • siedzenie lub odpoczywanie 25 minut -> stresujące zadanie -> silny stres
  • pedałowanie lub rozciąganie 25 minut -> stresujące zadanie -> mniej intensywny stres

Przy czym efekt nie jest zależny od ogólnej kondycji fizycznej!

(Źródło: Bernstein, E. E.,. McNally, R. J. (2017). Acute Aerobic Exercise Hastens Emotional Recovery From a Subsequent Stressor. Health Psychology, 36, 560-567).

Wniosek 2:

Badania pokazują, że osoby, które są sprawniejsze fizycznie, w sytuacji stresu psychospołecznego wydzielają mniej kortyzolu (hormon stresu) niż osoby nie wykonujące regularnie ćwiczeń.

Jednak nawet osoby, które nie ćwiczą regularnie, w sytuacji stresowej wydzielają mniej kortyzolu jeśli przed tą sytuacją wykonują ćwiczenia ruchowe.

(Źródło: Wood, C. J., Clowb, A., Hucklebridgec, F., Lawb, R., Smyt, N. (2018). Physical fitness and prior physical activity are both associated with less cortisol secretion during psychosocial stress. Anxiety, Stress and Coping, 31, 2, 135–145).

Wniosek 3:

Badania pokazują, że osoby w wieku 67-85 lat stosują bardziej adaptacyjne strategie regulacji emocji po programie ćwiczeń ruchowych niż przed uczestniczeniem w takim treningu.

(Źródło: Fave, A. D., Bassi, M., Boccaletti, E. S., Roncaglione, C., Bernardelli, G., Mari, D. (2018). Promoting Well-Being in Old Age: The Psychological Benefits of Two Training Programs of Adapted Physical Activity. Frontiers in Psychology).

Wniosek 4:

Osoby praktykujące jogę zachowują większy spokój, gdy muszą poradzić sobie z trudnymi emocjami. Efekty widoczne są w badaniach wykorzystujących metody neuroobrazowania i oceny rytmu serca.

(Źródło: Wadden KP, Snow NJ, Sande P, Slawson S, Waller T and Boyd LA (2018) Yoga Practitioners Uniquely Activate the Superior Parietal Lobule and Supramarginal Gyrus During Emotion Regulation. Frontiers in Integrative Neuroscience)


Warto porozmawiać telefonicznie z psychologiem, zanim stres wpłynie istotnie na nasz stan psychiczny i relacje w naszych rodzinach.

Umów się na telekonsultacje z psychologiem POLMED

https://polmed.pl/znajdz-lekarza/telekonsultacja

Kolejne porady już wkrótce. Obserwuj lub polub nasz profil na facebook’u


Dodano: 02/04/2020
Autor
Oliwia Markowska
Najpopularniejsze artykuły w kategorii Styl życia
08/12/2022
Profilaktyka, Styl życia, Choroby
Rwa kulszowa – jak się pozbyć jej dolegliwości?

Większość z nas co najmniej raz w życiu doświadczyła lub doświadczy nagłego, przejmującego bólu kręgosłupa w odcinku lędźwiowym, niejednokrotnie promieniującego do nóg i utrudniającego nam codzienne funkcjonowanie. Brzmi znajomo? Nie każdy wie, że tak właśnie objawia się rwa kulszowa. Czym właściwie jest i skąd się bierze rwa kulszowa? Jak sobie z nią poradzić i czy da się skutecznie, raz na zawsze wyleczyć tą dolegliwość? Jak chronić nasz kręgosłup? Na te i inne pytania dotyczące rwy kulszowej znajdziesz odpowiedź w poniższym artykule.


01/12/2022
Badania, Styl życia
Dni płodne i owulacja – jak rozpoznać kiedy występują?

Ustalanie, czy też raczej obliczanie dni płodnych sprawia, że kobieta może w sposób świadomy planować swoje macierzyństwo. Jak można obliczyć dzień owulacji oraz dni płodne? Istnieje kilka metod, np. kalkulator dni płodnych, test owulacyjny albo codzienne mierzenie temperatury ciała. Tym, co je od siebie odróżnia, jest przede wszystkim dokładność uzyskiwanych informacji.


10/11/2022
Profilaktyka, Badania, Styl życia
Miażdżyca tętnic – czym jest i jak jej zapobiegać?

Miażdżyca tętnic to przewlekła choroba tętnic. Zapadają na nią zazwyczaj osoby po 50. roku życia. Tym,  co ją wywołuje, jest przede wszystkim bogata w zły cholesterol dieta i skorelowana z tym otyłość. W rozwoju zmian o charakterze miażdżycowym ważną rolę pełnią również klasyczne czynniki ryzyka, a wśród nich m.in.: podwyższone stężenie cholesterolu, wiek, nadciśnienie tętnicze, cukrzyca, palenie papierosów, siedzący tryb życia, nadużywanie alkoholu, płeć, czynniki zapalno-zakaźne oraz stres. W sytuacji, gdy nie jest leczona, może doprowadzić np. do zawału serca albo do amputacji kończyn dolnych. Oprócz tego zwiększa ryzyko wystąpienia udaru mózgu. Jak można wykryć, leczyć i nie dopuścić do dalszego rozwoju tej podstępnej choroby?


Zapoznaj się z nasza ofertą
Promocja! teraz taniej o 20%
badanie
Badania laboratoryjne dla kobiet
Dbaj nie tylko o innych - czas na Ciebie.

od 79 zł
Promocja! teraz taniej o 20%
badanie
Badania laboratoryjne dla mężczyzn
Sprawdź czy wszystko gra i żyj jak chcesz!

od 79 zł
Promocja! teraz taniej o 20%
badanie
Badania laboratoryjne dla seniorów
Regularne badania profilaktyczne pozwalają monitorować stan naszego zdrowia, a w razie potrzeby szybko reagować na zagrożenia.

od 70 zł
Więcej usług
Potrzebujesz pomocy?
Skontaktuj się z naszymi konsultantami.
Zapytaj o ofertę
Newsletter
Kup wizytę
Portal Pacjenta Portal Pracodawcy Platforma Medycyny Pracy Panel Agentów Ubezpieczeniowych Partner medyczny
Mam konto
Zaloguj się
Nie mam konta
Zarejestruj się