Wpływ pracy siedzącej na zdrowie – profilaktyka i zapobieganie negatywnym skutkom

Powrót

Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) uznała siedzący tryb życia za czwartą przyczynę śmiertelności na świecie. Czy to znaczy, że siedzenie nas zabija? Niewątpliwie wpływa na powstawanie niekorzystnych zmian w organizmie, które mogą prowadzić do poważnych chorób. Dlatego tak istotna jest aktywność fizyczna zwłaszcza wtedy, gdy spędzamy kilka godzin dziennie za biurkiem. Jak skutecznie przeciwdziałać negatywnemu wpływowi pracy siedzącej?

Na upowszechnienie się siedzącego trybu życia ma wpływ przede wszystkim rozwój technologii. Dziś coraz więcej osób pracuje przed komputerem, a po pracy spędza czas na kanapie przed telewizorem albo z laptopem w ręku. W sumie w pozycji siedzącej pozostaje kilkanaście godzin na dobę. Taki schemat obserwuje się już u najmłodszych – mówi się, że ponad 75 procent dzieci i młodzieży siedzi nie tylko w szkole, lecz także po zajęciach, odrabiając lekcje, grając w gry komputerowe czy przeglądając internet. Wiele osób nie zdaje sobie sprawy z tego, że długotrwałe pozostawanie w pozycji siedzącej ma negatywny wpływ na zdrowie, bo nasz organizm nie jest stworzony do bezruchu.

Skutki długotrwałego siedzenia

Jakie mogą być skutki siedzenia po kilka a nawet kilkanaście godzin dziennie? Przede wszystkim siedzenie wpływa na spadek aktywności serca i osłabienie przepływu krwi. To przekłada się na zwiększone odczuwanie zmęczenia, wyższą podatność na urazy, cierpnięcie nóg, powstawanie opuchlizny na stopach i łydkach oraz tworzenie się żylaków. Ponadto pozycja siedząca powoduje spowolnienie metabolizmu, problemy z trawieniem przez ciągły ucisk na jelita – w tym zaparcia i inne trudności z wypróżnianiem, a także obniżenie ogólnej sprawności fizycznej. Długotrwałe siedzenie niesie za sobą również ryzyko zwyrodnień kręgosłupa, zwłaszcza w odcinku szyjnym i piersiowym.

Ponadto u osób, które wiele godzin dziennie spędzają w pozycji siedzącej często obserwuje się nadwagę lub otyłość. To wiąże się ze wspomnianym spowolnieniem metabolizmu, które w połączeniu z nieregularnymi posiłkami bogatymi w cukry proste i tłuszcze wpływa na zwiększone odkładanie się tkanki tłuszczowej.

Spowolniony metabolizm może sprzyjać również wzrostowi poziomu trójglicerydów i cholesterolu oraz stężeniu insuliny, co w niektórych przypadkach prowadzi do rozwoju cukrzycy typu 2.

Profilaktyka

Co można zrobić, żeby uniknąć negatywnych skutków długotrwałego siedzenia wtedy, gdy pracuje się osiem godzin dziennie za biurkiem?

Kolana powinny być zgięte pod kątem 90 stopni, ręce aż do łokci leżeć na blacie, a kręgosłup być wyprostowany. Bardzo duże znaczenie dla utrzymania prawidłowej postawy ma wysokość biurka – należy je dostosować do własnego wzrostu, odpowiednie ustawienie monitora – około 50 cm od twarzy z górną krawędzią na wysokości oczu oraz ergonomia fotela. Najlepiej byłoby, gdyby fotel miał podparcie dla dolnego odcinka kręgosłupa – takie podparcie można dokupić osobno i zakładać na krzesło, na którym aktualnie się siedzi.

W trakcie organizacji przestrzeni na biurku i wokół niego warto zadbać o to, żeby mieć możliwość swobodnego ruchu rękoma lub przekręcenia się na krześle. Ograniczenia w tym zakresie mogą powodować stałe np. dociskanie łokcia do tułowia i przeciążenia w stawach ręki.

w trakcie których wyjdzie się zza biurka na krótki spacer np. po wodę. W miarę możliwości dobrze jest chociaż przez chwilę pooddychać świeżym powietrzem przy oknie albo na zewnątrz. Jeżeli pracuje się zdalnie, można w tym czasie wykonać kilka prostych ćwiczeń fizycznych, żeby nie dochodziło do osłabienia krążenia krwi w nogach. W ten sposób zapobiegnie się opuchliźnie i uczuciu drętwienia nóg.

Spacer zamiast jazdy autobusem, wycieczka rowerowa, wyjście na basen czy siłownię będą miały dobroczynny wpływ na zdrowie.


Dodano: 16/09/2022
Autor
POLMED Zdrowie
POLMED Zdrowie
Najpopularniejsze artykuły w kategorii Dieta
29/05/2020
Dieta, Styl życia
Układ pokarmowy – jak zadbać o trawienie?

18/02/2021
Profilaktyka, Dieta, Styl życia
Wpływ jedzenia na zdrowie

17/07/2020
Dieta, Styl życia
Woda i nawadnianie organizmu

Zapoznaj się z nasza ofertą
Pakiet badań
Badania mikroflory jelitowej (z kału)
Badania w kierunku alergii pokarmowej

od 420 zł
badanie
Diagnostyka celiakii
Sprawdź czy cierpisz na nietolerancję glutenu.

od 210 zł
Pakiet badań
Pakiet badań genetycznych serce i choroby zakrzepowo-zatorowe
Zadbaj o swoje serce już dziś!

od 599 zl
Więcej usług
Potrzebujesz pomocy?
Skontaktuj się z naszymi konsultantami.
Zapytaj o ofertę
Kup wizytę
Portal Pacjenta Portal Pracodawcy Platforma Medycyny Pracy Panel Agentów Ubezpieczeniowych Partner medyczny
Mam konto
Zaloguj się
Nie mam konta
Zarejestruj się