Telemedycyna, czyli świadczenie usług medycznych na odległość, rozwija się w Polsce już od kilku lat. Jednak zwiększone zainteresowanie telefoniczną formą kontaktu z lekarzem przypadło na okres pandemii koronawirusa – wówczas chorzy mieli szansę na rozmowę ze specjalistą nawet wtedy, gdy ich stan zdrowia nie pozwalał na stawienie się na wizytę stacjonarną albo gdy unikali osobistych wizyt w przychodniach, żeby nie narażać siebie i najbliższych. Obecnie nie tylko placówki prywatne, lecz także państwowe poszerzyły swoją ofertę o telekonsultacje, wychodząc naprzeciw potrzebom pacjentów. Dzięki temu każdy ma możliwość uzyskania teleporady bez względu na to, gdzie przebywa – nawet jeżeli jest np. na wakacjach poza granicami kraju.
Teleporadę umawia się przez telefon, dzwoniąc na infolinię, przez stronę www albo specjalny Portal Pacjenta. Lekarze prowadzą dyżury przez siedem dni w tygodniu – od poniedziałku do piątku od 8.00 do 24.00, a w weekendy od 9.00 do 21.00 – tak, żeby każdy, kto potrzebuje konsultacji, rzeczywiście był w stanie z niej skorzystać.
Jak przebiega standardowa teleporada? Przypomina wizytę stacjonarną. Lekarz, do którego był zapisany pacjent, kontaktuje się z chorym o konkretnej godzinie, weryfikuje jego tożsamość, prosząc o podanie podstawowych danych w tym PESEL-u i rozpoczyna wizytę. Specjalista przeprowadza szczegółowy wywiad, stawia diagnozę oraz informuje, w jaki sposób będzie wyglądało leczenie. Jeżeli wymagane jest podanie leków na receptę, wystawia dokument w formie elektronicznej – e-receptę. W sytuacji, gdy stan pacjenta wskazuje na niezdolność do pracy, wypisuje również e-zwolnienie.
Jacy specjaliści udzielają teleporad? M.in. lekarze rodzinni, interniści, pediatrzy, alergolodzy, dermatolodzy, endokrynolodzy, neurolodzy, psycholodzy, kardiolodzy, ortopedzi, urolodzy, diabetolodzy, ginekolodzy, nefrolodzy oraz dietetycy. Lista specjalizacji jest naprawdę długa. Dzięki temu pacjenci, którzy leczą się na choroby przewlekłe, mogą uzyskać receptę na standardowo przyjmowane leki albo skonsultować swoje objawy tak naprawdę w każdej chwili i z dowolnego miejsca. Dodatkowo w ramach teleporady lekarze mają możliwość sprawdzenia wyników badań specjalistycznych i ich oceny.
Kiedy szczególnie warto skorzystać z telefonicznej porady lekarskiej? Na przykład wtedy, gdy przebywa się na wakacjach, a nagle zaczyna się odczuwać niepokojące objawy chorobowe. Jeżeli pacjent ma wysoką gorączkę, zauważa u siebie nietypową wysypkę albo obawia się, że doszło u niego do urazu nogi, może umówić się na telekonsultację z lekarzem wybranej specjalizacji. W przypadku urlopu w Polsce lekarz przekaże zalecenia i wystawi e-receptę, którą da się zrealizować w dowolnej aptece na terenie całego kraju. Wystarczy podać czterocyfrowy kod zabezpieczający i PESEL pacjenta. Co ważne, receptę może wykupić każdy, nie trzeba tego robić osobiście.
Jeżeli chory jest na wakacjach za granicą, dzięki teleporadzie specjalista doradzi, jaki ogólnodostępny preparat leczniczy do kupienia bez recepty warto zastosować. Gdy uzna, że konieczna będzie wizyta stacjonarna, na przykład w przypadku podejrzenia skręcenia lub złamania kończyny, zaleci pacjentowi kontakt z najbliższym szpitalem.
Telekonsultacje przydają się także wtedy, gdy osoba lecząca się przewlekle zapomni zabrać ze sobą na wakacje leki, które codziennie zażywa. Wówczas może umówić się na teleporadę, poprosić o wypisanie e-recepty i wykupić potrzebne preparaty jeszcze tego samego dnia. Nawet, jeżeli pacjent nie pamięta, jaką dawkę dokładnie przyjmuje, lekarz ma możliwość weryfikacji tych danych w dotychczasowej historii choroby.
Teleporada lekarska – telekonsultacja w POLMED – jak się umówić?