#ODWOLUJE #NIEBLOKUJE to kampania społeczna, organizowana przez Centrum Medyczne Piaseczno (CMP). Druga jej edycja rozpoczęła się 28 września 2023 roku na a POLMED jest również w tym roku jej uczestnikiem. Celem kampanii jest uświadomienie problemu, jakim są nieodwoływane przez pacjentów wizyty u lekarza. Zjawisko to określane jest jako no show i przybiera ogromną skalę – szacuje się, że Polacy nie odwołują i nie stawiają się na ok. 17 milionach wizyt rocznie.
W trakcie konferencji inaugurującej akcję, Filip Nowak, prezes Narodowego Funduszu Zdrowia poinformował, że prawie pół miliona nieodwołanych wizyt w I półroczu br miało miejsce m.in. w onkologii i kardiologii. To dane z publicznej służby zdrowia. Tymczasem problem dotyczy również wszystkich prywatnych przychodni i operatorów medycznych.
Tylko w POLMED, w pierwszych 7 miesiącach 2023 roku pacjenci nie odwołali ponad 26,5 tys. wizyt. W całym roku 2022 pacjenci nie odwołali 47 156 wizyt.
Pierwsza edycja kampanii koncentrowała się przede wszystkim na integracji całego środowiska medycznego i zainicjowaniu szerokiego dyskursu publicznego angażującego wszystkie strony systemu ochrony zdrowia w Polsce oraz zaproponowaniu zmian, także tych legislacyjnych, umożliwiających zminimalizowanie zjawiska. Praktyczną konsekwencją było wypracowanie i przyjęcie przez partnerów kampanii Karty Dobrych Praktyk dla Placówek Medycznych z rekomendacjami w zakresie edukowania pacjentów i personelu.
Druga, startująca właśnie edycja, w większym stopniu skupia się na samych pacjentach – edukowaniu ich zarówno na temat samego zjawiska, jak i narzędzi ułatwiających odwoływanie wizyt. Przyjęta właśnie przez Radę Organizacji Pacjentów przy Ministrze Zdrowia to kolejny krok milowy kampanii.
Organizator akcji podsumowuje, że edukacja przynosi efekty – każdy z partnerów ubiegłorocznej kampanii zanotował kilku lub kilkunastoprocentowy spadek liczby nieodwołanych wizyt. Nadal jednak liczba wizyt niedostępnych dla pacjentów z powodu niefrasobliwości innych, jest stanowczo zbyt duża.
W życiu mogą spotkać nas różne sytuacje. Niektóre z nich będą wpływać na nasze plany – np. na umówione wizyty u lekarza. Wśród najczęstszych przyczyn niestawiania się na zaplanowaną konsultację i jej nieodwołania jest natłok obowiązków i bieżących spraw, przez które niemożliwe jest przyjście na umówioną wizytę. Zdarza się również, że pacjenci (w szczególności starsi) tłumaczą brak obecności na konsultacji tym, że zwyczajnie o niej zapomnieli.
Nieodwołanie wizyty często tłumaczone jest przez pacjentów również tym, że nie wiedzą oni, że powinni jak najszybciej odwołać konsultację, w przypadku, gdy nie mogą się na niej pojawić. Niepamiętanie o wizycie oraz nieświadomość konieczności jej odwołania to główne źródła zjawiska no show.
Choć nieodwołana wizyta z pozoru może wydawać się zupełnie nieszkodliwa, w rzeczywistości prowadzi przede wszystkim do dużych strat finansowych. Koszty generowane są bowiem zarówno w przypadku, gdy pacjent przyjdzie na wizytę, jak i w sytuacji, kiedy się na niej nie pojawi.
Poza konsekwencjami finansowymi dla danej placówki, nieodwoływane wizyty niosą za sobą negatywne skutki także dla pacjentów. Powodują bowiem, że wydłuża się czas oczekiwania na konsultacje (zwłaszcza te specjalistyczne). Należy pamiętać, że za każdą wizytą znajduje się człowiek, który potrzebuje pomocy. Nieodwoływane konsultacje sprawiają, że lekarze nie są w stanie szybko pomóc tym pacjentom, którzy naprawdę tego potrzebują. Ich miejsce zajmują bowiem “puste” konsultacje, a więc sytuacje, w których pacjent nie przyszedł na wizytę i jej nie odwołał.
Aby zmniejszyć liczbę nieodwołanych wizyt oraz zapobiegać występowaniu tego typu sytuacji, należy przede wszystkim konsekwentnie likwidować źródło zjawiska no show, a więc brak świadomości pacjentów oraz fakt, że zapominają oni o odwołaniu wizyty, na której nie mogą się pojawić. Jak uświadomić pacjentów o konieczności odwołania konsultacji, na którą z jakichś przyczyn nie mogą się stawić?
Pomocna jest w tym przypadku m.in. kampania społeczna #ODWOLUJE #NIEBLOKUJE. W jej ramach prowadzone są bowiem działania, które mają na celu edukowanie pacjentów na temat tego, jak ważne jest anulowanie wizyty, jak można to zrobić oraz na jak dużą skalę rozwinęło się zjawisko no show. Warto zaznaczyć, że tego typu działania podejmować powinny także placówki medyczne. Informować pacjentów o możliwości oraz konieczności odwołania wizyty można m.in. poprzez treści, publikowane na stronie internetowej, na platformach społecznościowych oraz w samej placówce. Informując o konieczności anulowania konsultacji, należy wskazywać również na metody odwoływania zaplanowanej wizyty – zazwyczaj pacjenci mogą zrobić to telefonicznie, przez stronę internetową lub portal pacjenta oraz osobiście w placówce medycznej.
Poza uświadamianiem pacjentów, ważne jest także przypominanie im o zbliżającej się wizycie. Najlepszym rozwiązaniem jest w tym przypadku wysyłanie wiadomości SMS. Warto robić to dwa razy przed zaplanowaną konsultacją – pierwszy raz ok. 5/7 dni przez terminem wizyty i drugi raz, dzień lub dwa przed wizytą. Do treści wiadomości najlepiej dołączyć krótką notkę, informującą o tym, że w razie niemożności przybycia na konsultację, należy ją jak najszybciej odwołać. Dzięki temu pacjent będzie pamiętał o wizycie oraz będzie wiedział, że musi ją anulować, jeśli nie da rady się na nią stawić.
Jeśli chcesz odwołać umówioną wizytę w POLMED, możesz zrobić to na trzy sposoby:
Przeczytaj informację prasową podsumowującą inaugurację II edycji akcji #odwołuję #nieblokuje.
Zmiana lekarza podstawowej opieki zdrowotnej nie jest trudna, chociaż wielu pacjentów się jej obawia. Większość myśli, że to skomplikowana procedura, która wymaga kontaktu zarówno z dotychczasową przychodnią, jak i z nową. Tymczasem w dobie pandemii koronawirusa wszystko można załatwić przez internet. Jak i kiedy da się zmienić lekarza POZ?
Praktycznie każdy kiedyś miał problem z dostaniem się do specjalisty. Kolejki do wybranych lekarzy w ramach usług NFZ wymagają niejednokrotnie czekania po kilka, a nawet kilkanaście miesięcy na wizytę. Z tego powodu coraz więcej Polaków decyduje się na korzystanie z prywatnej opieki medycznej. Część robi to okazjonalnie, a część wykupuje pakiety usług. Jak działają abonamenty zdrowotne i co mogą obejmować?
Kobiece samopoczucie narażone jest na działalność różnorodnych czynników. W określonym momencie życia, jednym z nich staje się menopauza. O zjawisku tym pisze w swojej książce doktor Tadeusz Oleszczuk – lekarz ginekolog-położnik, współpracujący z grupą POLMED. Dlaczego “O menopauzie. Czego ginekolog Ci nie powie” to obowiązkowa lektura dla każdej kobiety, niezależnie od jej wieku?