Zmiana lekarza podstawowej opieki zdrowotnej nie jest trudna, chociaż wielu pacjentów się jej obawia. Większość myśli, że to skomplikowana procedura, która wymaga kontaktu zarówno z dotychczasową przychodnią, jak i z nową. Tymczasem w dobie pandemii koronawirusa wszystko można załatwić przez internet. Jak i kiedy da się zmienić lekarza POZ?
Lekarz podstawowej opieki zdrowotnej jest zazwyczaj pierwszym, u którego szukamy porady. To on niejednokrotnie stawia diagnozę i decyduje o leczeniu albo w razie konieczności wypisuje skierowania na badania diagnostyczne lub kieruje do specjalisty z konkretnej dziedziny. Niestety czasami zdarza się, że wybrany lekarz, do którego jesteśmy zapisani, ma wielu pacjentów i w związku z tym trudno się do niego dostać. Kiedy można zmienić lekarza POZ?
Warto pamiętać, że każdy ma prawo bezpłatnie wybrać lekarza podstawowej opieki zdrowotnej, pielęgniarkę lub położną dwa razy w roku kalendarzowym. Następna zmiana wymaga wniesienia opłaty wynoszącej 80 zł. Z tej opłaty zwolnione są osoby, u których kolejna modyfikacja jest związana z przeprowadzką, zamknięciem lub likwidacją dotychczasowej przychodni, przejściem na emeryturę dotychczasowego lekarza POZ oraz ukończeniem przez pacjenta albo jego dziecka 18. roku życia.
Tradycyjnie, aby dokonać zmiany dotychczasowego lekarza podstawowej opieki zdrowotnej należy wypełnić deklarację. Deklarację można uzyskać w dowolnej przychodni albo pobrać ze strony Narodowego Funduszu Zdrowia i wydrukować. Wypełniony dokument składa się osobiście w placówce, w której pracuje nowo wybrany lekarz.
Prostszym sposobem jest zmiana lekarza podstawowej opieki zdrowotnej przez internet. Jedyny wymóg to aktywne Internetowe Konto Pacjenta. Żeby dokonać modyfikacji wystarczy wejść na stronę pacjent.gov.pl, następnie zalogować się na swoje Internetowe Konto Pacjenta, kliknąć w zakładkę „Moje konto”, zjechać na dół strony i po śródtytułem „Twoja Podstawowa Opieka Zdrowotna (POZ)” znaleźć odpowiednią pozycję, po czym kliknąć „Wypełnij deklarację”. Po wybraniu właściwej placówki lub przychodni należy zdecydować o zmianie lekarza, pielęgniarki albo położnej, a na koniec zatwierdzić całą operację. Informacja o decyzji pacjenta zostaje przekazana bezpośrednio do przychodni.
Takiej zmiany można dokonać również za dziecko lub osobę, która upoważniła nas do działania na jej Internetowym Koncie Pacjenta. Wówczas trzeba najpierw wejść w „Uprawnienia”, po czym postępować zgodnie z powyższą instrukcją.
Potwierdzeniem zmiany będzie informacja na Internetowym Koncie Pacjenta pokazująca nowego lekarza, nową pielęgniarkę lub położną. Uwaga – przychodnia ma do trzech tygodni na wprowadzenie aktualnego wyboru do systemu. Zazwyczaj jednak dzieje się to w ciągu siedmiu dni. Status deklaracji można podejrzeć, wchodząc w podsekcję „Twoja Podstawowa Opieka Zdrowotna (POZ)”, a następnie znajdując odpowiednią pozycję i klikając „Zobacz deklaracje”.
Czasami zdarza się, że e-deklaracja zostaje odrzucona. Dlaczego się tak dzieje? Odrzucenie następuje automatycznie wtedy, gdy przychodnia lub placówka w ciągu siedmiu dni nie podejmie deklaracji z systemu. Wówczas pacjent otrzymuje informację o braku rozpatrzenia deklaracji. W takiej sytuacji należy się skontaktować bezpośrednio z przychodnią.
Innym powodem braku akceptacji zmiany jest problem z wybranym lekarzem – może on przebywać na zwolnieniu lekarskim, mimo że nadal jako pracownik widnieje w systemie albo mieć przypisanych zbyt wielu pacjentów. Tu również jedynym sposobem na uzyskanie wyjaśnień jest kontakt z placówką.
Ostatnim powodem odrzucenia e-deklaracji będzie przekroczenie limitu e-deklaracji. Jeżeli pacjent już dwukrotnie w ciągu bieżącego roku dokonał zmiany, kolejną należy skonsultować z przychodnią – albo trzeba za nią zapłacić, albo w razie zaistnienia wyjątkowych okoliczności opisywanych na początku, da się to zrobić bezpłatnie.
Uwaga – odrzucona e-deklaracja nie wlicza się w limit bezpłatnych zmian.