Jak zmienić lekarza podstawowej opieki zdrowotnej?

Powrót

Zmiana lekarza podstawowej opieki zdrowotnej nie jest trudna, chociaż wielu pacjentów się jej obawia. Większość myśli, że to skomplikowana procedura, która wymaga kontaktu zarówno z dotychczasową przychodnią, jak i z nową. Tymczasem wybór lekarza rodzinnego nie powinien nastręczać większych trudności — w dobie pandemii koronawirusa wszystko można załatwić przez Internet. Jak i kiedy da się zmienić lekarza POZ? Jakie kroki po drodze musimy przejść? Odpowiadamy!

Spis treści:

  1. Kim jest lekarz podstawowej opieki zdrowotnej?
  2. Świadczenia z zakresu POZ — co zrobić, by były bezpłatne?
  3. Kiedy można zmienić lekarza rodzinnego?
  4. Zmiana lekarza POZ – sposób tradycyjny
  5. Zmiana lekarza rodzinnego przez internet
  6. Potwierdzenie zmiany lub odrzucenie e-deklaracji
  7. W jakich sytuacjach placówka może odmówić zapisu?
  8. Jak zapisać się do lekarza specjalisty?

Kim jest lekarz podstawowej opieki zdrowotnej?

Lekarz podstawowej opieki zdrowotnej jest zazwyczaj pierwszym, u którego szukamy porady. To on niejednokrotnie stawia diagnozę i decyduje o leczeniu albo w razie konieczności wypisuje skierowania na badania diagnostyczne lub kieruje do specjalisty z konkretnej dziedziny. Niestety czasami zdarza się, że wybrany lekarz, do którego jesteśmy zapisani, ma wielu pacjentów i w związku z tym trudno się do niego dostać.

Świadczenia z zakresu POZ — co zrobić, aby były dostępne bezpłatnie?

Warunkiem koniecznym, który zapewnia bezpłatny dostęp do zmiany lekarza w zakresie podstawowej opieki zdrowotnej, jest uczestnictwo w funduszu Narodowego Funduszu Zdrowia (NFZ) i regularne odprowadzanie comiesięcznych składek. W ramach kontraktu każdy obywatel może korzystać z nieodpłatnych usług medycznych, co jest niezwykle istotne dla zapewnienia powszechnej opieki zdrowotnej na najwyższym poziomie. W przypadku dzieci — dokonuje się tego na podstawie dowodu ubezpieczenia rodzica.

Jak często można zmienić lekarza rodzinnego?

Warto pamiętać, że każdy ma prawo do bezpłatnej zmiany lekarza rodzinnego, pielęgniarki lub położnej dwa razy w roku kalendarzowym. Następna zmiana wymaga wniesienia opłaty wynoszącej 80 zł — na konto oddziału wojewódzkiego NFZ. Z tej opłaty zwolnione są osoby, u których kolejna modyfikacja jest związana z przeprowadzką, zamknięciem bądź likwidacją przychodni, przejściem na emeryturę dotychczasowego lekarza POZ oraz ukończeniem przez pacjenta albo jego dziecka 18. roku życia.

Zmiana lekarza POZ – sposób tradycyjny

Tradycyjnie, aby dokonać zmiany dotychczasowego lekarza podstawowej opieki zdrowotnej, należy wypełnić odpowiednią deklarację. Deklarację można uzyskać w dowolnej przychodni albo pobrać ze strony Narodowego Funduszu Zdrowia i wydrukować. Wypełniony dokument składa się osobiście w placówce, w której pracuje nowo wybrany lekarz.

Dokumenty do pobrania w POLMED:

Deklaracja wyboru świadczeniodawcy oraz lekarza podstawowej opieki zdrowotnej – interaktywny formularz pdf

Zmiana lekarza rodzinnego przez Internet

Prostszym sposobem jest zmiana lekarza podstawowej opieki zdrowotnej za pośrednictwem Internetowego Konta Pacjenta. Jedyny wymóg to aktywne Internetowe Konto Pacjenta. Żeby dokonać modyfikacji, wystarczy wejść na stronę pacjent.gov.pl, następnie zalogować się na swoje Internetowe Konto Pacjenta, kliknąć zakładkę „Moje konto”, zjechać na dół strony i pod śródtytułem „Twoja Podstawowa Opieka Zdrowotna (POZ)” znaleźć odpowiednią pozycję, po czym kliknąć „Wypełnij deklarację”. Po wybraniu właściwej placówki lub przychodni należy zdecydować o zmianie lekarza, pielęgniarki albo położnej, a na koniec zatwierdzić całą operację. Informacja o decyzji pacjenta zostaje przekazana bezpośrednio do przychodni.

Takiej zmiany można dokonać również za dziecko lub osoba, która upoważniła nas do działania na jej Internetowym Koncie Pacjenta. Wówczas rodzic musi najpierw wejść w „Uprawnienia”, po czym postępować zgodnie z powyższą instrukcją.

Instrukcja krok po kroku — Jak zmienić lekarza rodzinnego przez internet?

  1. Aktywacja Internetowego Konta Pacjenta
  2. Wejście na stronę pacjent.gov.pl
  3. Zalogowanie się na konto
  4. Kliknąć zakładkę „Moje konto”
  5. Zjechać na dół strony i znaleźć właściwą pozycję
  6. Kliknąć „Wypełnij deklarację”
  7. Wybrać interesującą nas przychodnię
  8. Wybrać dane lekarza rodzinnego, położnej i pielęgniarki
  9. Na końcu przychodnia akceptuje zmiany lekarza rodzinnego, pielęgniarki, czy położnej.

Potwierdzenie zmiany lub odrzucenie e-deklaracji

Potwierdzeniem zmiany będzie informacja na Internetowym Koncie Pacjenta pokazująca nowego lekarza, nową pielęgniarkę lub położną. Uwaga – przychodnia ma do trzech tygodni na wprowadzenie aktualnego wyboru do systemu. Zazwyczaj jednak dzieje się to w ciągu siedmiu dni. Status deklaracji można podejrzeć, wchodząc w podsekcję „Twoja Podstawowa Opieka Zdrowotna (POZ)”, a następnie znajdując odpowiednią pozycję i klikając „Zobacz deklaracje”.

W jakich sytuacjach placówka może odmówić zapisu?

Czasami zdarza się, że e-deklaracja zostaje odrzucona. Dlaczego się tak dzieje? Odrzucenie następuje automatycznie wtedy, gdy przychodnia lub placówka w ciągu siedmiu dni nie podejmie deklaracji z systemu. Wówczas pacjent otrzymuje informację o braku rozpatrzenia deklaracji. W takim przypadku należy się skontaktować bezpośrednio z przychodnią.

Innym powodem braku akceptacji zmiany jest problem z wybranym lekarzem – może on przebywać na zwolnieniu lekarskim, mimo że nadal jako pracownik widnieje w systemie albo mieć przypisanych zbyt wielu pacjentów. Tu również jedynym sposobem na uzyskanie wyjaśnień jest kontakt z placówką.

Ostatnim powodem odrzucenia e-deklaracji będzie przekroczenie limitu e-deklaracji. Należy pamiętać, że pacjent musi spełnić określone warunki — jeżeli już dwukrotnie w ciągu bieżącego roku dokonał on zmiany, nie może zapomnieć o konieczności wizyty w przychodni — albo trzeba za nią zapłacić, albo w razie zaistnienia wyjątkowych okoliczności opisywanych na początku, da się to zrobić bezpłatnie.

Uwaga – odrzucona e-deklaracja nie wlicza się w limit bezpłatnych zmian.

Jak zapisać się do lekarza specjalisty?

Aby zapisać się do lekarza specjalisty, najpierw należy skonsultować się z lekarzem pierwszego kontaktu lub rodzinnym specjalistą, który pomoże ocenić potrzeby medyczne danego pacjenta. W przypadku konieczności wizyty u specjalisty lekarz pierwszego kontaktu wystawia skierowanie, na podstawie którego bez problemu można umówić się na wizytę u specjalisty. Następnie, korzystając z tego skierowania, można zadzwonić do placówki medycznej lub skorzystać z internetowej platformy rezerwacji wizyt, aby umówić się na spotkanie do konkretnego lekarza. Ważne jest, aby zarezerwować termin wcześniej, szczególnie jeśli specjalista cieszy się dużym zainteresowaniem pacjentów.



Dodano: 28/02/2022
Autor
POLMED Zdrowie
POLMED Zdrowie
Najpopularniejsze artykuły w kategorii Aktualności
08/10/2021
Aktualności
Prywatna opieka dla każdego. Jak działa abonament zdrowotny?

Praktycznie każdy kiedyś miał problem z dostaniem się do specjalisty. Kolejki do wybranych lekarzy w ramach usług NFZ wymagają niejednokrotnie czekania po kilka, a nawet kilkanaście miesięcy na wizytę. Z tego powodu coraz więcej Polaków decyduje się na korzystanie z prywatnej opieki medycznej. Część robi to okazjonalnie, a część wykupuje pakiety usług. Jak działają abonamenty zdrowotne i co mogą obejmować?


28/03/2023
Aktualności
“O menopauzie. Czego ginekolog Ci nie powie” – nowa książka dr n. med. Tadeusza Oleszczuka, lekarza ginekologa w POLMED

Kobiece samopoczucie narażone jest na działalność różnorodnych czynników. W określonym momencie życia, jednym z nich staje się menopauza. O zjawisku tym pisze w swojej książce doktor Tadeusz Oleszczuk – lekarz ginekolog-położnik, współpracujący z grupą POLMED. Dlaczego “O menopauzie. Czego ginekolog Ci nie powie” to obowiązkowa lektura dla każdej kobiety, niezależnie od jej wieku? 


23/03/2023
Aktualności
Wstyd podczas badania – dlaczego warto zostawić go za drzwiami?

Wizyta u lekarza może wiązać się z poczuciem skrępowania. Często wynika ono z konieczności rozebrania się przed lekarzem. W 9. odcinku serii “Leczymy kompleksy” w dosłowny sposób przedstawiamy problem klasycznego wstydu przed odsłonięciem ciała na potrzeby przeprowadzenia badania.


Zapoznaj się z nasza ofertą:
Abomanent medyczny Mężczyzna POLMED
już od 120 zł miesięcznie
Abonament medyczny
Mężczyzna
Pozwól, że zadbamy o Ciebie! Wybierz abonament medyczny dla mężczyzn w POLMED.

od 1180 zł/rok
Abonament medyczny Kobieta POLMED
już od 120 zł miesięcznie!
Abonament medyczny
Kobieta
Nie odkładaj badań na później! Zdrowie nie poczeka. Wykup abonament medyczny w POLMED.

od 1180 zł/rok
Abonament Medyczny Senior w POLMED
już od 143 zł miesięcznie!
Abonament medyczny
Senior
Wiek nie musi Cię ograniczać! Pozwól, że pomożemy Ci w życiowej przygodzie. Zadbamy o Twój spokój i komfort, by Twoje życie było nadal pełne zdrowia, dobrego samopoczucia i aktywności.

od 1400 zł/rok
Więcej usług
Potrzebujesz pomocy?
Skontaktuj się z naszymi konsultantami.
Zapytaj o ofertę
Newsletter
Kup wizytę
Portal Pacjenta Portal Pracodawcy Platforma Medycyny Pracy Panel Agentów Ubezpieczeniowych Partner medyczny
Mam konto
Zaloguj się
Nie mam konta
Zarejestruj się