Wykorzystujemy pliki cookies do zapamiętania ustawień i preferencji użytkownika. Więcej informacji znajdziesz w Polityka cookies. Jeśli się nie zgadzasz, możesz w swojej przeglądarce wyłączyć zgodę na ich przechowywanie. Zgadzam się

Powrót

Telemedycyna: dowiedz się więcej


Okres epidemii koronawirusa wymógł zmianę przyzwyczajeń w wielu obszarach naszego życia.

Ze względu na czasowe utrudnienia w funkcjonowaniu gabinetów lekarskich doceniliśmy wygodę telekonsultacji.

Telekonsultacja:

  • zapewnia kontakt z lekarzem bez konieczności wizyty w przychodni,
  • jest dostępna szybko – skuteczny sposób na skrócenie czasu oczekiwania na wizytę,
  • umożliwia skorzystanie z porady specjalisty nawet w miejscu znacznie oddalonym od placówki, w której przyjmuje lekarz,
  • pozwala otrzymać e-receptę, a w prazie potrzeby e-zwolnienie czy zlecenie badań,
  • ogranicza ryzyko rozprzestrzeniania się wirusów (nie tylko SARS-CoV-2).


Od strony formalno-prawnej, telekonsultacja jest formą udzielania konsultacji lekarskiej równoprawną z konsultacją stacjonarną. W związku z telekonsultacją pacjentowi przysługują wszystkie prawa gwarantowane w Karcie Praw Pacjenta. Jako profesjonalna pomoc, bez narażenia siebie i innych na ryzyko zakażenia koronawirusem, teleporada jest rekomendowana m.in. przez Światową Organizację Zdrowia, Ministerstwo Zdrowia, Narodowy Fundusz Zdrowia oraz Rzecznika Praw Pacjenta.
Telekonsultacja w POLMED jest realizowana nie tylko jako usługa odpłatna. POLMED realizuje teleporady także w ramach NFZ oraz abonamentu medycznego naszych Pacjentów.

[przeczytaj więcej informacji i zobacz jak się umówić na telekonsultację]

Co to jest telekonsultacja?

Telekonsultacja to świadczenie zdrowotne udzielane za pośrednictwem systemów teleinformatycznych lub systemów łączności (usługa na odległość). Nazywana jest także teleporadą. Dzięki telekonsultacji lekarz może na odległość przeprowadzić m.in. wywiad z pacjentem i ocenić stan jego zdrowia. Najważniejszą częścią konsultacji lekarskiej jest zebranie tzw. wywiadu lekarskiego, ponieważ wtedy lekarz dowiaduje się, jaki problem zdrowotny ma dany pacjent. Prawidłowa identyfikacja tego problemu i oczekiwań pacjenta są kluczowe dla dalszego działania. Dla wielu pacjentów rozmowa telefoniczna o ich dolegliwościach nie jest komfortowa, ale to kwestia naszych nawyków. Lekarz wysłuchując pacjenta doskonale wie, o co trzeba dodatkowo zapytać – w tym momencie nie jest istotne, gdzie odbywa się rozmowa – czy w gabinecie, czy przez telefon.

[przeczytaj więcej na temat doświadczenia lekarzy POLMED z udzielania telekonsultacji]

Fałszywe oszczędności

Czasem zamiast wizyty u lekarza "googlujemy" nasze objawy w Internecie. Dostępna tam wiedza ułatwia nam życie, ale pamiętajmy, że należy traktować ją ostrożnie. W odpowiedzi znajdziemy tak szeroki wachlarz wyników, że bez specjalistycznej wiedzy i doświadczenia oraz połączenia wszystkich objawów w „stan chorobowy”, nie jesteśmy w stanie nawet z niewielkim prawdopodobieństwem zdiagnozować naszego stanu zdrowia. To strata czasu i wysoka niepewność postawienia jakiejkolwiek diagnozy.
Jeśli źle się czujemy, nie diagnozujmy się na podstawie informacji z wyszukiwarek internetowych. Narażamy się na niepotrzebny stres, a być może nawet zbędne wydatki - jeśli chcemy potwierdzić swoją "diagnozę" badaniami. Dlatego o objawach porozmawiaj z lekarzem dostępnym przez telefon.

Jak przygotować się do telekonsultacji?

Dokumentacja medyczna z leczenia prowadzonego w Centrach Medycznych POLMED jest dostępna dla naszych lekarzy.
Pacjent może udostępnić lekarzowi dokumentację medyczną z leczenia prowadzonego u Partnerów Medycznych POLMED, u innych operatorów medycznych lub w innych niezależnych placówkach.
Pomocne będzie założenie konta w Portalu Pacjenta -
>
zobacz film
Poza dokumentacją medyczną można dostarczyć lekarzowi przed konsultacją inne istotne pliki, np. zdjęcia zmian skórnych.
Ponieważ pierwsze rozmowy z lekarzem przez telefon mogą być dla nieco stresujące, warto spisać sobie wcześniej listę objawów i pytań do lekarza.
Potrzebny będzie również numer PESEL - lekarz musi mieć pewność, komu dokładnie udziela porady, a PESEL jest niezbędny do identyfikacji rozmówcy oraz prawidłowego prowadzenia dokumentacji medycznej.
W trakcie telekonsultacji warto mieć przygotowane kartkę i długopis – przyda się do ewentualnego zanotowania zaleceń lub kodu e-recepty wystawionej przez lekarza w trakcie teleporady.

Jak przebiega telekonsultacja?

Konsultacja z lekarzem może odbyć się telefonicznie lub za pośrednictwem systemów do rozmów audio-wideo.
Lekarz oddzwania do pacjenta w umówionym czasie. Pierwszym krokiem jest zawsze weryfikacja tożsamości pacjenta.
Wskaż Twoje dane osobowe lub dane osobowe pacjenta, jeżeli występujesz w roli opiekuna prawnego. Pamiętaj, aby podać prawdziwe i aktualne dane. Jeżeli dzwonisz jako rodzic lub opiekun osoby, która potrzebuje pomocy, poinformuj o tym wyraźnie lekarza i podaj dane osobowe właściwego pacjenta.
Każda konsultacja polega na zadaniu szczegółowych pytań zmierzających do zdiagnozowania przyczyny stanu chorobowego. Oprócz określenia przyczyny, lekarz musi również dowiedzieć się jak może pomóc pacjentowi złagodzić objawy. Rezultatem telekonsultacji jest plan leczenia, e-recepta, ewentualnie e-zwolnienie (zależnie od decyzji lekarza). W przypadku przedłużenia stałych leków wystarczająca jest dokumentacja medyczna pacjenta w POLMED. Jeśli pacjent nie posiada dokumentacji w POLMED, może otrzymać e-receptę na leki w ilościach niezbędnych na 1-miesięczną kurację.
Rzadko, ale trzeba o tym wspomnieć, zdarzają się opóźnienia. Wynikają wyłącznie z zaangażowania lekarza w szczegółowe wysłuchanie pacjenta i podstawienia jak najlepszej diagnozy telefonicznej i wskazówek dla pacjenta.

Rozmawiaj szczerze z lekarzem

Odpowiadaj wyczerpująco na pytania lekarza! Telekonsultację przeprowadza lekarz, a usługa ta stanowi pełnoprawną formę usługi medycznej, badania lub innego postępowania medycznego. Lekarze są doświadczeni i stawiają rocznie tysiące diagnoz. Rozmowy na tematy wstydliwe mogą być dla nas niekomfortowe, zwłaszcza jeśli konsultacja dotyczy spraw intymnych. Dla lekarzy to codzienność i ich praca. Dlatego w trakcie teleporady powinniśmy bardzo szczerze i bez skrępowania opowiedzieć o naszych dolegliwościach i odpowiedzieć na pytania zadawane przez lekarza. To dla naszego dobra.
Nie oszukuj lekarza - poprzez rozmowę, podejmuje on decyzję dotyczące Twojego stanu zdrowia i bardzo ważne jest wskazanie wszystkich informacji, o które prosi medyk.
Oszukiwanie lekarzy jest raczej nieskuteczne i całkowicie nieopłacalne dla wszystkich. Pacjent ryzykuje, a przy tym traci czas i pieniądze. Zabiera też czas lekarzowi, który w tym terminie mógłby pomóc bardziej potrzebującym.

Poufność i bezpieczeństwo danych

Lekarz podczas telekonsultacji znajduje się w takim miejscu, aby osoby postronne nie mogły go usłyszeć. Teleporada spełnia warunki klasycznej porady: lekarz zobowiązany jest zachować pełen profesjonalizm i należytą staranność, a następnie, na podstawie rozmowy sporządzić lub uzupełnić dokumentację medyczną pacjenta. Państwa dane oraz wysyłane pliki są przesyłane i przechowywane w bezpieczny sposób, w systemie informatycznym POLMED. Dostęp do naszych systemów jest możliwy wyłącznie przez szyfrowane połączenie, zarówno od strony lekarza jak i pacjenta. Dostęp do danych mają wyłącznie uprawnione osoby.

e-recepta

Wystawiana jest w systemie komputerowym połączonym ze wszystkimi aptekami w kraju. Do wykupienia przepisanych leków jest potrzebny jedynie numer PESEL oraz 4-cyfrowy kod recepty. W aptece, magister farmacji wpisując podane przez nas dane otrzymuje dostęp do e-recepty wystawionej przez lekarza. Tu nie ma miejsca na pomyłki i błędy na recepcie. Oszczędność czasu jest ogromna.

e-zwolnienie

Wystawiane jest od 1 grudnia 2018 r. wyłącznie w systemie informatycznym ZUS, połączonym z systemem pracodawcy pacjenta. Kiedyś L4 należało dostarczyć jak najszybciej do pracodawcy. Obecnie jest to zbędne.
E-zwolnienie tuż po jego wystawieniu, jest zarejestrowane w systemie ZUS oraz w systemie pracodawcy.
Nie trzeba nikomu nic dostarczać, ale w dobrym tonie jest poinformowanie pracodawcy o absencji, aby mógł zaplanować za nas zastępstwo.

Formalno-prawna strona teleporad:

Wykorzystywanie teleporady w opiece nad pacjentami zostało dopuszczone przepisami polskiego prawa, jest zgodne z aktualną wiedzą medyczną, a rozwój telekonsultacji lekarskich w ramach systemu ochrony zdrowia jest rekomendowany przez Światową Organizację Zdrowia (WHO).
Polska podstawa prawna - art. 42 ust. 1 Ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty z dnia 5 grudnia 1996r. (Dz.U. 1997 nr 28 poz. 152) - tekst ujednolicony:
"Lekarz orzeka o stanie zdrowia określonej osoby po uprzednim, osobistym jej zbadaniu lub zbadaniu jej za pośrednictwem systemów teleinformatycznych lub systemów łączności, a także po analizie dostępnej dokumentacji medycznej tej osoby."


Skorzystaj z telekonsultacji (teleporady) w POLMED

Lekarze dyżurują 7 dni w tygodniu (dni robocze 08:00—24:00, weekendy 09:00—21:00).

Potrzebujesz pomocy?
Skontaktuj się z naszymi konsultantami.

Zapytaj o ofertę