Podpisanie Karty Dobrych Praktyk dla placówek medycznych

Powrót

2 marca br. odbyło się uroczyste podpisanie Karty Dobrych Praktyk dla placówek medycznych, wypracowanej w ramach I edycji kampanii społecznej #ODWOLUJE #NIEBLOKUJE. Zainicjowana w październiku ubiegłego roku akcja zwraca uwagę na nieodwoływanie wizyt lekarskich przez pacjentów. W kampanii wzięli udział przedstawiciele ochrony zdrowia – zarówno z sektora prywatnego, jak i publicznego.

27 października 2022 r. wystartowała kampania społeczna #ODWOLUJE #NIEBLOKUJE, której celem jest uświadamianie pacjentów, jak ogromne znaczenie ma wcześniejsza rezygnacja z wizyty. Anulowanie konsultacji lekarskiej z wyprzedzeniem daje zasób do wykorzystania dla drugiego człowieka, który może być w ogromnej potrzebie. Odpowiedzialne podejście do umawiania wizyt pozwala na wdrożenie idei zero waste w medycynie – dzięki temu inne osoby nie tracą możliwości pomocy medycznej, specjaliści mogą wykorzystywać w pełni swój potencjał i czas, a system ochrony zdrowia ponosi mniejsze straty. Kampania została zainicjowana przez Centrum Medyczne CMP, współorganizatorem był POLMED S.A. oraz wiele innych placówek medycznych.

Kampania uświadamia skalę problemu

W ostatnich dostępnych danych z Ministerstwa Zdrowia liczba nieodwołanych wizyt sięga 17 milionów rocznie! Nieodwołane wizyty generują ogromne straty na wielu płaszczyznach. Z jednej strony dotyczą one kwestii finansowych – koszty nie znikają wraz z nieodbytą konsultacją. Większe zobowiązania finansowe są związane z ambulatoryjną opieką zdrowotną, w ramach której mamy do czynienia z bardziej skomplikowanymi świadczeniami, natomiast system częściej spotka się z brakiem rezygnacji z wizyt w ramach Podstawowej Opieki Zdrowotnej (POZ).

Zjawisko nieodwoływania wizyt wydłuża kolejki do specjalistów, którzy tracą czas i marnują swoją wiedzę oraz potencjał. W efekcie, zdarzają się sytuacje, kiedy na konsultacje stawiają się pacjenci bez aktualnych badań, którzy skierowanie dostali nawet kilkanaście miesięcy wcześniej. Tego typu wizyty również zmniejszają dostępność opieki zdrowotnej, bo leczenie zaczyna się tak naprawdę od początku. Biorąc pod uwagę fakt, że w Polsce na 1000 osób przypada 2,38 lekarzy, każda wizyta jest na wagę złota.

Karta Dobrych Praktyk dla placówek medycznych

Kampania, mająca stricte edukacyjny charakter, jest skierowana zarówno do pacjentów, jak i bezpośrednio do placówek medycznych. Już na starcie akcji Współorganizatorzy zadeklarowali chęć wspólnego wypracowania Karty Dobrych Praktyk dla placówek medycznych, która zawierać będzie postulaty pomagające placówkom w wypracowaniu wszelkich dostępnych ścieżek, pozwalających usprawnić odwoływanie wizyt pacjentom jeśli już taka potrzeba się pojawi.

Opracowana podczas wspólnych konsultacji Karta Dobrych Praktyk zawiera szereg wytycznych, które w formie rekomendacji m. in. zwracają uwagę na to, jak ważna jest edukacja pacjentów w kwestii niezwykłej wagi odpowiedzialnego odwoływania wizyty, na którą z różnych przyczyn nie mogą się stawić. Zarówno lekarze, jak i osoby odpowiedzialne za rejestracje powinny informować o powinności odwołania wizyty wraz z informacją o tym, w jaki sposób przygotować się do badania czy konsultacji. W ten sposób personel medyczny przyjmuje na siebie ważną rolę podmiotu budującego w pacjencie poczucie współodpowiedzialności za zwiększenie dostępności do systemu opieki zdrowotnej. Jednocześnie nie chodzi tu o jakiekolwiek sankcjonowanie pacjentów, ale wyłącznie o ich uświadamianie oraz budowanie partnerstwa, które sprawi, że pacjent zrozumie fakt, jak ważną pełni rolę w systemie ochrony zdrowia i poczuje się częścią tego systemu!

W Karcie Dobrych Praktyk placówki medyczne dostrzegają również konieczność wprowadzania narzędzi ułatwiających anulowanie konsultacji, takich jak: dedykowane adresy mailowe, boty na infolinii czy portale pacjenta. W miarę własnych zasobów zobowiązują się do wprowadzania tego typu rozwiązań, umożliwiających jak najprostsze odwołanie wizyty przez pacjenta.

Sygnatariuszami Karty Dobrych Praktyk dla placówek medycznych są Przedstawiciele Organizatora i Współorganizatorów kampanii w osobach: Paweł Walicki – Prezes Centrum Medycznego CMP, Anna Rulkiewicz – Prezes Grupy LUX MED, Artur Białkowski – Dyrektor Zarządzający ds. Usług Biznesowych Medicover Polska, Romuald Magdoń – Wiceprezes POLMED S.A., Justyna Mieszalska – Prezes Centrum Medycznego WUM, dr n. med. Wojciech Puzyna – Prezes Centrum Medycznego „Żelazna” sp. z o. o., Robert Mazur – Prezes Szpitala Wolskiego im. Anny Gostyńskiej, Piotr Gołaszewski – Dyrektor ds. Zarządzania Filiami – Mazowiecki Szpital Bródnowski, Izabela Marcewicz-Jendrysik – Prezes Warszawskiego Centrum Opieki Medycznej „KOPERNIK” Sp. z o. o. oraz prof. dr hab. n. med. Waldemar Wierzba – Dyrektor Państwowego Instytutu Medycznego MSWiA.

Karta Dobrych Praktyk dla placówek medycznych stanowi zbiór zasad obowiązujących we wszystkich placówkach przystępujących do kampanii społecznej #ODWOLUJE #NIEBLOKUE, która wyznacza kierunek rozwoju tych placówek w kwestii radzenia sobie z problematyką non-show. Kampania społeczna #ODWOLUJE #NIEBLOKUJE ma charakter otwarty i daje szansę wszystkim placówkom medycznym w całej Polsce do przystąpienia do niej w dowolnym momencie. Więcej informacji na temat kampanii społecznej #ODWOLUJE #NIEBLOKUJE dostępnych jest na stronie: www.odwolujenieblokuje.pl


Dodano: 06/03/2023
Autor
POLMED Zdrowie
POLMED Zdrowie
Najpopularniejsze artykuły w kategorii Aktualności
28/02/2022
Aktualności, Profilaktyka
Jak zmienić lekarza podstawowej opieki zdrowotnej?

Zmiana lekarza podstawowej opieki zdrowotnej nie jest trudna, chociaż wielu pacjentów się jej obawia. Większość myśli, że to skomplikowana procedura, która wymaga kontaktu zarówno z dotychczasową przychodnią, jak i z nową. Tymczasem w dobie pandemii koronawirusa wszystko można załatwić przez internet. Jak i kiedy da się zmienić lekarza POZ?


08/10/2021
Aktualności, Profilaktyka, Styl życia
Prywatna opieka dla każdego. Jak działa abonament zdrowotny?

Praktycznie każdy kiedyś miał problem z dostaniem się do specjalisty. Kolejki do wybranych lekarzy w ramach usług NFZ wymagają niejednokrotnie czekania po kilka, a nawet kilkanaście miesięcy na wizytę. Z tego powodu coraz więcej Polaków decyduje się na korzystanie z prywatnej opieki medycznej. Część robi to okazjonalnie, a część wykupuje pakiety usług. Jak działają abonamenty zdrowotne i co mogą obejmować?


28/03/2023
Aktualności
“O menopauzie. Czego ginekolog Ci nie powie” – nowa książka dr n. med. Tadeusza Oleszczuka, lekarza ginekologa w POLMED

Kobiece samopoczucie narażone jest na działalność różnorodnych czynników. W określonym momencie życia, jednym z nich staje się menopauza. O zjawisku tym pisze w swojej książce doktor Tadeusz Oleszczuk – lekarz ginekolog-położnik, współpracujący z grupą POLMED. Dlaczego “O menopauzie. Czego ginekolog Ci nie powie” to obowiązkowa lektura dla każdej kobiety, niezależnie od jej wieku? 


Zapoznaj się z nasza ofertą:
Abomanent medyczny Mężczyzna POLMED
już od 120 zł miesięcznie
Abonament medyczny
Mężczyzna
Pozwól, że zadbamy o Ciebie! Wybierz abonament medyczny dla mężczyzn w POLMED.

od 1180 zł/rok
Abonament medyczny Kobieta POLMED
już od 120 zł miesięcznie!
Abonament medyczny
Kobieta
Nie odkładaj badań na później! Zdrowie nie poczeka. Wykup abonament medyczny w POLMED.

od 1180 zł/rok
Abonament Medyczny Senior w POLMED
już od 143 zł miesięcznie!
Abonament medyczny
Senior
Wiek nie musi Cię ograniczać! Pozwól, że pomożemy Ci w życiowej przygodzie. Zadbamy o Twój spokój i komfort, by Twoje życie było nadal pełne zdrowia, dobrego samopoczucia i aktywności.

od 1400 zł/rok
Więcej usług
Potrzebujesz pomocy?
Skontaktuj się z naszymi konsultantami.
Zapytaj o ofertę
Newsletter
Kup wizytę
Portal Pacjenta Portal Pracodawcy Platforma Medycyny Pracy Panel Agentów Ubezpieczeniowych Partner medyczny
Mam konto
Zaloguj się
Nie mam konta
Zarejestruj się