Zdrowotne postanowienia noworoczne – na co warto postawić?

Powrót

Postanowienia noworoczne mogą być bardzo różne. Jedni planują, że w nowym roku zapiszą się wreszcie na kurs prawa jazdy na motor, inni chcą przeczytać minimum 30 książek, znaleźć czas na cotygodniowe spotkania z przyjaciółmi albo na powrót do malowania, a jeszcze inni – zadbać o swoje zdrowie. Jakie postanowienia związane ze zdrowiem szczególnie warto wprowadzić w życie?

Przełom grudnia i stycznia to czas planowania oraz wdrażania postanowień noworocznych. Bardzo często te postanowienia wiążą się ze zdrowiem – utratą nadmiernych kilogramów, pracą nad sylwetką, wprowadzeniem lepszych nawyków żywieniowych lub rezygnacją z dotychczasowych nałogów. I to naprawdę warto spróbować wprowadzić w życie na stałe, a nie tylko na kilka tygodni, bo na tyle zazwyczaj starcza nam entuzjazmu. Szczególnie, gdy od razu rzucamy się na głęboką wodę, bo uważamy, że albo wszystko, albo nic.

Więcej ruchu

Na początku stycznia siłownie zapełniają się rozentuzjazmowanymi klientami, którzy założyli, że od teraz będą regularnie ćwiczyć. Niestety przeważnie już pod koniec miesiąca robi się coraz bardziej pusto. W lutym zostaje tak naprawdę garstka osób chcących wytrwać w swoich postanowieniach. Dlaczego tak się dzieje? Bo większość nowych klientów uważa, że powinno się ćwiczyć jak najciężej i najlepiej minimum pięć razy w tygodniu. Tymczasem obciążenie w trakcie treningów należy zwiększać stopniowo. Przy bardzo intensywnym trybie życia nie ma też co liczyć na codzienne wyjścia na siłownię. Lepiej założyć mniej i nie zniechęcać się, jeżeli od razu nie zobaczy się niesamowitych efektów. Poza tym spacer – np. przejście dwóch przystanków zamiast przejechania ich autobusem – to również aktywność. Podobnie jak jazda na rowerku stacjonarnym przed telewizorem zamiast siedzenia na kanapie. Wybierzmy taki sport, który rzeczywiście będziemy w stanie wykonywać i który sprawia nam przyjemność. Tylko wtedy mamy szansę wytrwać w postanowieniu.

Zdrowsza dieta

Podobnie jest ze zdrową dietą. Na zmianę nawyków żywieniowych trzeba czasu. Trudno jest od razu jednocześnie zrezygnować z jedzenia mięsa, odstawić wszystkie słodycze, słone przekąski i alkohol. Na początek ograniczmy spożywanie grup produktów, które nam nie służą. Dodajmy do swojej diety więcej owoców i warzyw, produktów pełnoziarnistych, strączków oraz ryb. Otwórzmy się na nowe smaki i nie bójmy się próbować.

Jeżeli za zmianą odżywiania ma iść utrata zbędnych kilogramów, warto pamiętać, że restrykcyjne niskokaloryczne diety nie są dobrym wyborem. Owszem, szybko się na nich chudnie, ale jeszcze szybciej tyje po ich zakończeniu. Dobrze dobrana dieta z niewielkim deficytem kalorycznym pomoże jednocześnie zredukować wagę i nie doprowadzi do problemów zdrowotnych. A jeśli już zdarzy nam się sięgnąć po coś mniej zdrowego, to nie przekreślajmy wszystkiego, co udało się wypracować do tej pory. Jeden hamburger czy pojedynczy batonik zjedzony od czasu do czasu nie zrujnuje zdrowej diety.

Rezygnacja z nałogów

A co, jeżeli postanowiliście rzucić palenie? To bardzo dobry krok w kierunku zdrowszego życia. Szacuje się, że każdego roku z powodu tytoniu na świecie umiera ponad 8 milionów ludzi. W wyniku regularnego przedostawania się do organizmu szkodliwych substancji chorują oni na nowotwory płuc, krtani, przełyku i gardła. Palenie zwiększa również ryzyko wystąpienia miażdżycy, niewydolności nerek czy udaru. Jednocześnie po rezygnacji z papierosów organizm od razu zaczyna się regenerować. Już po około 12 tygodniach zwiększa się wydolność płuc, krążenia i poprawia kondycja fizyczna. Ze względu na swoje zdrowie i zasobność portfela warto zatem zrobić wszystko, żeby wytrwać w postanowieniu.

Regularne badania profilaktyczne

Na koniec coś, co często sobie obiecujemy na przełomie grudnia i stycznia, ale raczej nie nazywamy tego postanowieniem noworocznym. Mowa o badaniach profilaktycznych. Mówimy, że wreszcie sprawdzimy swój wzrok, pójdziemy do dentysty na przegląd, zrobimy badania krwi i moczu albo, jeżeli widzimy u siebie niepokojące objawy, zweryfikujemy, czy wszystko jest w porządku. Niestety, gdy wpadamy w rytm pracy najczęściej o tym zapominamy. A profilaktyka to podstawa zdrowego życia. Większość chorób wykryta we wczesnym stadium da się albo całkowicie wyleczyć, albo zminimalizować szkody, które wyrządzą z czasem. Jeżeli planowaliście badania, to zapiszcie się na nie i skontrolujcie swój stan zdrowia. Nie czekajcie do kolejnych noworocznych postanowień.


Dodano: 03/01/2022
Autor
POLMED Zdrowie
POLMED Zdrowie
Najpopularniejsze artykuły w kategorii Styl życia
06/04/2020
Badania, Styl życia
Telekonsultacje – telemedycyna – teleporada

29/05/2020
Dieta, Styl życia
Układ pokarmowy – jak zadbać o trawienie?

18/02/2021
Profilaktyka, Dieta, Styl życia
Wpływ jedzenia na zdrowie

Zapoznaj się z nasza ofertą
badanie
Badania laboratoryjne dla kobiet
Dbaj nie tylko o innych - czas na Ciebie.

od 79 zł
badanie
Badania laboratoryjne dla mężczyzn
Sprawdź czy wszystko gra i żyj jak chcesz!

od 79 zł
badanie
Badania laboratoryjne dla seniorów
Regularne badania profilaktyczne pozwalają monitorować stan naszego zdrowia, a w razie potrzeby szybko reagować na zagrożenia.
NOWOŚĆ! Teraz możesz wykonać badania bez wychodzenia z domu i omówić wyniki z lekarzem w trakcie darmowej telekonsultacji

od 70 zł
Więcej usług
Potrzebujesz pomocy?
Skontaktuj się z naszymi konsultantami.
Zapytaj o ofertę
Kup wizytę
Portal Pacjenta Portal Pracodawcy Platforma Medycyny Pracy Panel Agentów Ubezpieczeniowych Partner medyczny
Mam konto
Zaloguj się
Nie mam konta
Zarejestruj się