Telemedycyna – teleporady w dobie koronawirusa

Powrót

Telemedycyna do czasu pandemii działała m.in. w prywatnych placówkach, ale część pacjentów mimo wszystko unikała korzystania z porad lekarskich na odległość. Koronawirus spowodował, że konieczny był szybki rozwój teleporad. Chodziło przede wszystkim o to, żeby pacjenci mieli kontakt z lekarzami nawet wtedy, gdy ich stan zdrowia nie pozwala na wizytę stacjonarną. Jak przebiega standardowa e-wizyta?

Telemedycyna – co to?

Telemedycyna to dosłownie świadczenie opieki medycznej na odległość. W zależności od decyzji pacjenta konsultacja odbywa się telefonicznie lub w formie wideokonferencji. Najczęściej wybiera się konsultacje z lekarzem przez telefon w formie teleporady. W ten sposób można szybko opisać problem i uzyskać poradę lekarską. W ramach usług telemedycyny pacjent ma możliwość zapisania się do dowolnego specjalisty i umówienia wizyty w najwygodniejszym dla siebie terminie, otrzymania e-recepty do zrealizowania w najbliższej aptece, e-zwolnienia, utworzenia konta internetowego pozwalającego na dostęp do wyników badań i dokumentacji medycznej, korzystania z systemu umawiania e-wizyt oraz wgrania dokumentacji medycznej uzyskanej dotychczas.

Kiedy warto skorzystać z porady lekarza na telefon? Wtedy, gdy choruje się na choroby przewlekłe np. niedoczynność lub nadczynność tarczycy, cukrzycę, nadciśnienie, choroby skóry czy astmę i przyjmuje się leki na stałe. Wówczas dzięki konsultacji można skorygować dawkę oraz otrzymać e-receptę bez konieczności wyjścia z domu. Przy zakupie preparatów wystarczy podać PESEL i czterocyfrowy kod z recepty. Może to zrobić dosłownie każdy w imieniu pacjenta.

Telemedycyna to bardzo dobre rozwiązanie również dla tych, którzy mają objawy chorobowe i ze względu na pandemię nie mogą pojawić się w oddziale osobiście albo przebywają za granicą, ale chcieliby się skontaktować z lekarzem w Polsce.

Konsultacje z lekarzem przez telefon

Jak zarejestrować się do lekarza przez telefon? Umówienie e-wizyty jest możliwe albo drogą telefoniczną – korzystając z infolinii, albo przez stronę www, albo przez Portal Pacjenta. Lekarze dyżurują przez siedem dni w tygodniu, od poniedziałku do piątku od 8:00 do 24:00, zaś w weekendy od 9:00 do 21:00. Telekonsultacje można wykonać w ramach wybranych specjalizacji, m.in. internistycznej, pediatrycznej, alergologicznej, dermatologicznej, endokrynologicznej, kardiologicznej, neurologicznej, psychologicznej, ortopedycznej, urologicznej i dietetycznej.

Jak wygląda przebieg standardowej teleporady? Jest on bardzo zbliżony do stacjonarnej. Lekarz kontaktuje się z pacjentem o umówionej godzinie. Wizyta zaczyna się od weryfikacji tożsamości pacjenta i wywiadu pozwalającego na ocenę stanu zdrowia. Następnie lekarz stawia wstępną diagnozę i przekazuje zalecenia dotyczące przebiegu leczenia. Pod koniec wystawia e-recepty, jeżeli konieczna jest farmakoterapia. W przypadku niezdolności do pracy specjalista wypisuje również e-zwolnienie. Przed rozpoczęciem wizyty warto się przygotować – stworzyć listę objawów i spisać numer PESEL, żeby móc go szybko podać lekarzowi.

Telemedycyna a koronawirus

Telemedycyna w Polsce rozwinęła się najbardziej w dobie pandemii koronawirusa. Do tej pory działała jedynie w oddziałach prywatnych, ale sytuacja zmusiła wszystkich do stworzenia lub rozwinięcia możliwości zdalnego kontaktu z lekarzem. Było to konieczne po pierwsze dlatego, żeby ograniczyć transmisję koronawirusa i tym samym zahamować rozprzestrzenianie się choroby, po drugie dlatego, żeby skutecznie pomagać pacjentom, którzy ze względu na swój stan zdrowia unikają kontaktów osobistych, w tym wyjścia do przychodni.

Minusem telemedycyny jest jednak to, co uznaje się jednocześnie za jej zaletę – brak styczności z lekarzem. Niestety ocena objawów może się odbywać wyłącznie na podstawie tego, co mówi pacjent, nie da się samodzielnie zbadać i obejrzeć np. zmian skórnych. Wówczas zazwyczaj specjaliści proszą o przesłanie zdjęć albo mimo wszystko zalecają stacjonarną wizytę w placówce. Niektóre konsultacje wymagają wizyty osobistej nawet w dobie pandemii.


Dodano: 09/10/2020
Autor
POLMED Zdrowie
POLMED Zdrowie
Najpopularniejsze artykuły w kategorii Porady lekarzy
05/05/2021
Koronawirus, Porady lekarzy
Powikłania po chorobie COVID-19

05/10/2022
Profilaktyka, Porady lekarzy
Przodozgryz – co oznacza i jak leczyć?

Pacjenci zazwyczaj nie wiedzą, że mogą mieć wadę zgryzu, w tym przodozgryz. Wynika to z tego, że ich zęby wydają się proste. Problem uwidacznia się dopiero podczas próby ich równego ułożenia w łuku. Nie warto tej kwestii bagatelizować, bo żuchwa oraz szczęka pełnią w jamie ustnej tak samo istotną rolę, jak zęby. To od ich prawidłowego ułożenia i od właściwej budowy uzależniony jest wygląd twarzy oraz władność w zakresie prawidłowego przeżuwania, oddychania oraz mówienia. Oceną problemu powinien się zająć lekarz ortodonta. Czy można coś zrobić, żeby przeciwdziałać przodozgryzowi albo, żeby się z niego wyleczyć?


04/01/2018
Profilaktyka, Badania, Porady lekarzy
Cytologia – co to za badanie? Co robić, gdy wyniki cytologii są nieprawidłowe?

Zapoznaj się z nasza ofertą
już od 120 zł miesięcznie
Abonament medyczny
Kobieta
Inspiruje nas Twoje zdrowie, pozwól o siebie zadbać!

od 1180 zł/rok
już od 120 zł miesięcznie
Abonament medyczny
Mężczyzna
Pozwól, że zadbamy o Ciebie!

od 1180 zł/rok
Abonament SENIOR
już od 143 zł miesięcznie
Abonament
Senior
To Twój czas!

od 1400 zł/rok
Więcej usług
Potrzebujesz pomocy?
Skontaktuj się z naszymi konsultantami.
Zapytaj o ofertę
Newsletter
Kup wizytę
Portal Pacjenta Portal Pracodawcy Platforma Medycyny Pracy Panel Agentów Ubezpieczeniowych Partner medyczny
Mam konto
Zaloguj się
Nie mam konta
Zarejestruj się