Poznaj moc wody!

Powrót

Woda nie tylko wypełnia wszystkie komórki organizmów żywych, ale też je otacza. Nasz organizm składa się w 70-75 proc. z wody, podobnie Ziemia – ok. 75 proc. jej powierzchni pokrywa woda. Woda to wielki skarb i dar, który powinniśmy chronić i o nią dbać, by jej zasoby się nie wyczerpały.

Woda jest potrzebna do oddychania – nawilża wdychane powietrze i chroni ważne dla życia narządy. Nie zawiera kalorii, więc nie jest składnikiem energetycznym, ale umożliwia przemianę pożywienia w energię. Niezwykłe właściwości wody można by mnożyć w nieskończoność.

Właściwości wody:

  • Dzięki niej krąży krew.
  • Ona gra rolę „smaru” – jako składnik śluzu zapobiega tarciu organów wewnętrznych, kości w stawach.
  • Chroni przed urazami m.in. gałkę oczną, mózg, rdzeń kręgowy, płód.
  • Jest rozpuszczalnikiem dla większości substancji i związków chemicznych; dzięki niej zachodzi wiele procesów.
  • Umożliwia trawienie i wchłanianie. Jest w ślinie koniecznej podczas żucia i formowania kęsów w ustach oraz w enzymach trawiennych, które działają w dalszych częściach przewodu pokarmowego.
  • W niej rozpuszczają się produkty przemiany materii i dzięki niej mogą zostać usunięte.
  • Jest naszym termoregulatorem – pochłania ciepło i równomiernie je rozprowadza. Umożliwia schładzanie powierzchni ciała dzięki parowaniu potu.

Ile wody powinniśmy dostarczać organizmowi?

Aby nasz organizm funkcjonował prawidłowo musimy dostarczać mu – i to w krótkim czasie tyle wody, ile wydaliliśmy. Wydalamy jej dziennie ok. 2 litrów. Jak dobrze nawodnić organizm? Woda – to najlepsza i jednocześnie najtańsza odpowiedź na to pytanie.

Wodę tracimy z:

  • moczem (53,6 proc.),
  • potem (21,4 proc., zależnie od warunków i naszej aktywności),
  • wydychanym powietrzem (19,6 proc.),
  • kałem (5,4 proc.).

Intensywny wysiłek fizyczny w wysokiej temperaturze może przyczynić się do straty nawet 5 litrów wody. Symptomy odwodnienia to senność lub pobudzenie, niepokój. Niedobór rzędu 10 proc. masy ciała wywołuje osłabienie, kłopoty z oddychaniem i wydzielaniem śliny oraz ciśnieniem. Odwodniony organizm w 20 procentach może prowadzić do utraty przytomności, obrzęku języka, a nawet do śmierci, zwłaszcza u osób starych i niemowląt. Przyczyną odwodnienia bywa nie tylko nie picie wody, ale również drakońska dieta, alkoholizm, cukrzyca, gwałtowna biegunka, krwotok, wymioty, oparzenia lub długotrwała gorączka. Przy długotrwałym odwodnieniu grozi nam zatrucie na skutek nagromadzenia toksycznych produktów przemiany materii.


Przypisy
  1. https://www.poradnikzdrowie.pl/diety-i-zywienie/co-jesz/woda-zdrowia-doda-aa-J52b-CmF2-qv4Y.html

Dodano: 08/02/2018
Autor
Lidia Motyl-Patelska
Najpopularniejsze artykuły w kategorii Dieta
29/05/2020
Dieta, Styl życia
Układ pokarmowy – jak zadbać o trawienie?

17/07/2020
Dieta, Styl życia
Woda i nawadnianie organizmu

24/06/2020
Dieta, Styl życia
Jak ograniczyć cukier w diecie?

Zapoznaj się z nasza ofertą
Abonament medyczny
Mama, tata, dzieci
Więcej radości na codzień!

3725 zł/rok
Abonament medyczny
Ciąża
Możemy Ci towarzyszyć?

1240 zł/rok
Abonament medyczny
Dziecko
Pomagamy zapewnić dobry rozwój Twojego skarba!

1240 zł/rok
Więcej usług
Potrzebujesz pomocy?
Skontaktuj się z naszymi konsultantami.
Zapytaj o ofertę
Infolinia: 58 775 95 99