Jak nie przytyć zimą? 10 przykazań, które nas przed tym uchronią

Powrót

W okresie jesienno-zimowym kiedy szybciej zapada zmrok, na zewnątrz jest chłodno, deszczowo albo pada śnieg, dużo trudniej zmobilizować się do ruchu. Jednocześnie spędzanie długich wieczorów na kanapie sprzyja podjadaniu – chętniej sięgamy wówczas po niezdrowe przekąski – co ostatecznie skutkuje wzrostem kilogramów. Co zrobić, żeby wiosną nie bać się stanąć na wagę?

Żeby nie przytyć zimą wcale nie trzeba wprowadzać specjalnych diet ani zaczynać dokładnie liczyć każdej spożytej kalorii. Wystarczy zwracać uwagę na to, co kładziemy na swoich talerzach i pamiętać o kilku prostych zasadach.

Pamiętaj o warzywach i owocach

Po pierwsze, jedzmy warzywa i owoce. Zimą dostępność sezonowych produktów jest zdecydowanie niższa niż latem, ale z dyni, jarmużu, cykorii, ziemniaków, marchewki, buraków, kapusty, jabłek i gruszek da się przygotować różnorodne potrawy. Dodatkowo w sklepach nie brakuje importowanych owoców i warzyw, które można od czasu do czasu wykorzystywać w kuchni.

Po drugie, doceniajmy mrożonki. Proces mrożenia nie wpływa na zawartość witamin i minerałów, dlatego szczególnie zimą warto sięgać po mrożone warzywa i owoce.

Po trzecie, warzywa i owoce można spożywać w postaci soków lub koktajli. Jeżeli trudno jest nam zjadać pięć porcji warzyw i/lub owoców dziennie, jedną z nich warto zastąpić w ten sposób.

Postaw na rozgrzewające przyprawy

Po czwarte, nie zapominajmy o dobroczynnym wpływie przypraw na organizm. Te rozgrzewające takie jak papryka chilli, cynamon, imbir, kardamon, kurkuma oraz czarny pieprz nie tylko doskonale sprawdzają się w zimowych herbatach i potrawach, lecz także pozytywnie wpływają na metabolizm – poprawiają go, ułatwiając spalanie nadmiernych kalorii.

Po piąte, jeżeli już jesteśmy przy herbatach, zimą warto pamiętać o piciu ciepłych napojów. Woda z dodatkiem miodu, cytryny, imbiru i goździków jednocześnie rozgrzeje i nie dopuści do powstawania wilczego głodu. Uwaga jedynie na kawy smakowe, które w okresie zimowym pojawiają się w ofercie większości kawiarni – te w wersji latte z dodatkiem syropów są na tyle kaloryczne, że mogą zastąpić np. drugie śniadanie. Ich regularne picie będzie prowadzić do odkładania się nadmiaru kalorii w postaci dodatkowych kilogramów.

Doceń zupy

Po szóste, postaw na zupy. Zupy są bardzo dobrym źródłem witamin i minerałów oraz rozgrzewającym, sycącym posiłkiem. Przy tym większość z nich ma stosunkowo niewiele kalorii w jednej miseczce. W zależności od upodobań możemy wybierać spośród klasycznych zup lub kremów.

Nie zapominaj o wzmacnianiu odporności

Po siódme, nie zapominaj o wzmacnianiu odporności. Suplementuj witaminę D w dawce dostosowanej do swojego wieku, uzupełniając w ten sposób jej niedobory. Wprowadź do swojej diety większą ilość witaminy C, którą znajdziesz m.in. w natce pietruszki, brukselce, czerwonej porzeczce, papryce i owocach cytrusowych. Układ odpornościowy wspomagają również przeciwutleniacze zawarte w np. brokułach, dyni, szpinaku, kapuście.

Dbaj o kondycję

Po ósme, dbaj o kondycję. Zimą, kiedy dużo trudniej zmobilizować się do ruchu na zewnątrz, warto ćwiczyć w domu przed telewizorem, na rowerku stacjonarnym albo stepperze lub na siłowni. Już 30 minut ruchu dziennie bardzo dobrze działa na organizm. Jeżeli warunki atmosferyczne na to pozwalają, można wybrać się na dłuższy spacer.

Jak nie przytyć zimą? Zdrowe słodycze

Po dziewiąte, wysokokaloryczne niezdrowe słodycze można zastąpić zdrowszymi odpowiednikami. Masło orzechowe, daktyle czy amarantus, które często są podstawą zdrowych smakołyków, sycą na dłużej niż mleczna czekolada, a przy tym są źródłem cennych witamin i minerałów oraz błonnika pokarmowego.

Umiar to podstawa

Po dziesiąte i chyba najważniejsze, pamiętaj o umiarze. W okresie zimowym, kiedy nie brakuje okazji do spotkań z rodziną i przyjaciółmi – święta Bożego Narodzenia, sylwester, bale i imprezy karnawałowe – warto po prostu zachować umiar i się nie przejadać. Jeden kawałek sernika jeszcze nikomu nie zaszkodził, ale kilka zjedzonych dzień po dniu jako deser po obfitym obiedzie może skutkować przyrostem kilogramów.


Dodano: 14/12/2021
Autor
POLMED Zdrowie
POLMED Zdrowie
Najpopularniejsze artykuły w kategorii Profilaktyka
04/06/2021
Koronawirus, Profilaktyka, Choroby
Szczepionka przeciw COVID-19 – charakterystyka i rodzaje szczepionek

15/02/2021
Profilaktyka, Choroby
Mroczki przed oczami – czym są i o czym świadczą?

03/03/2021
Aktualności, Profilaktyka, Badania
Dzień Kobiet z POLMED

Zapoznaj się z nasza ofertą
badanie
Badania laboratoryjne dla kobiet
Dbaj nie tylko o innych - czas na Ciebie.

79 zł
badanie
Badania laboratoryjne dla mężczyzn
Sprawdź czy wszystko gra i żyj jak chcesz!

79 zł
badanie
Badania laboratoryjne dla seniorów
Regularne badania profilaktyczne pozwalają monitorować stan naszego zdrowia, a w razie potrzeby szybko reagować na zagrożenia.
NOWOŚĆ! Teraz możesz wykonać badania bez wychodzenia z domu i omówić wyniki z lekarzem w trakcie darmowej telekonsultacji

79 zł
Więcej usług
Potrzebujesz pomocy?
Skontaktuj się z naszymi konsultantami.
Zapytaj o ofertę
Kup wizytę
Portal Pacjenta Portal Pracodawcy Platforma Medycyny Pracy Panel Agentów Ubezpieczeniowych Partner medyczny
Mam konto
Zaloguj się
Nie mam konta
Zarejestruj się