Jak nie przytyć w Święta?

Powrót

Nie przytyć w Święta – tak, to jest możliwe!

Nadchodzi wigilijny wieczór i Dzień Bożego Narodzenia. Pachnie mandarynkami i piernikiem…Świat zamiera w swoim wiecznym pośpiechu. Przy opłatku odnajdujemy chwilę ciszy, spokoju, zastanowienia, bo wierzymy, że Bóg się narodził…Składamy sobie życzenia z łezką wzruszenia w oku – „jak dobrze, że wszyscy jesteśmy w komplecie”. Niektórzy z nas myślą: „nasze pierwsze święta w nowym mieszkaniu”, inni z kolei „kochany synku, przykro, że musiałeś zostać w Anglii”. Święta to czas jedyny w swoim rodzaju. Rodzinna atmosfera i wspaniałe, domowe jedzenie sprzyjają radosnemu biesiadowaniu i kosztowaniu coraz to nowych specjałów. Jednak jak nie przytyć w święta? Nie odmawiaj sobie przyjemności jedzenia, ale zachowaj zdrowy rozsądek i umiar. Niedosyt jest zawsze lepszy niż przesyt, a dobrego samopoczucia na pewno nie osiągniesz, gdy będzie cię bolał z przejedzenia brzuch. Oto 20 zasad, dzięki którym będziemy czuli się lekko nawet w Święta:

  1. Nie głódźmy się przez cały dzień, bo podczas wieczerzy będziemy jedli bez ograniczeń. Traktujmy ten posiłek, jako wystawną kolację, ale nie zapominajmy o lekkim śniadaniu i obiedzie.

  2. Jeżeli zostaliśmy zaproszeni na świąteczną kolację, przed wyjściem wypijmy szklankę wody z cytryną – dzięki temu nie poczujemy głodu w momencie, gdy tylko przekroczymy próg domu, w którym będziemy goszczeni.

  3. Wybierajmy potrawy niskokaloryczne – ryba czy barszcz (bez pasztecików) na pewno zaspokoją nasz głód i nie będziemy po nich czuli, że się przejedliśmy.

  4. Zacznijmy jedzenie od potraw, które lubimy najbardziej. Kiedy nasz żołądek się nasyci, a my jeszcze będziemy mieli przed sobą do skosztowania kolejne dania, łatwiej nam będzie zrezygnować z tych mniej lubianych. Zjemy mniej.

  5. Jeśli nadal zastanawiasz się jak nie utyć w święta warto zastosować się do tej rady: nakładajmy na talerz małe ilości. Jeśli talerz będzie równie mały, będziemy mieli wrażenie, że zjadamy dużo.

  6. Dodawajmy do potraw chrzan i ćwikłę, które ułatwiają trawienie. Wysokokaloryczne mięsiwa będą lżejsze.

  7. Starajmy się nie zostawiać miejsca na deser, ewentualnie zostańmy przy winogronach (oczywiście mają więcej kalorii niż pomidor czy sałata, ale to zdecydowanie lepszy pomysł niż dwa kawałki sernika). Jednakże ciężko sobie wyobrazić Święta bez ciasta. Nie jedzmy więcej niż jeden kawałek – wybierzmy ciasto drożdżowe lub sernik. Zjedzmy deser z kawą. Dzięki cukrom i kofeinie tłuszcze zostaną szybciej strawione.

  8. Nie mieszajmy węglowodanów z białkiem, na przykład słodyczy z rybą.

  9. Unikajmy napychającego żołądek chleba, bułek i ziemniaków (przecież mamy je na co dzień).

  10. Jak nie przytyć przez święta? Nie spieszmy się, jedzmy powoli. Delektujmy się smakiem każdego kęsa.

  11. Często zapominamy o tym, że alkohol też tuczy! 1 gram alkoholu to 7 kcal! Dobrym pomysłem jest napicie się kieliszka czerwonego wina.

  12. Wystrzegajmy się soków z kartonu oraz gazowanych napojów – lepiej wypić dwa razy więcej kompotu z suszu. Suszone owoce świetnie wspomagają trawienie.

  13. Skupmy się na rozmowie z dawno niewidzianą rodziną. Bez sensu jest cały czas myśleć czego to pysznego nie możemy zjeść! Ciekawa rozmowa odciągnie nasze myśli od słodkości, pysznej sałatki z majonezem itp.

  14. Załóżmy dopasowaną sukienkę lub spodnie (zanim poczujemy, że nasz brzuszek ma już delikatnie dość, sami wcześniej przestaniemy jeść, bo nie będziemy chcieli wciągać brzucha całe popołudnie).

  15. Postarajmy się robić sobie przerwy między posiłkami; idealnie byłoby wyjść na spacer między karpiem a sernikiem! Także sprzątajmy. Tak, tak – częste wstawanie, pomoc przy stole czy przynoszenie dań da nam chociaż odrobinę ruchu.

  16. Jeżeli przygotowujemy dania, pamiętajmy: sałatkę dopraw jogurtem lub oliwą z oliwek, a nie majonezem czy śmietaną, a także nie polewaj makowca lukrem, a pierogów tłuszczem.

  17. Zamiast smażyć karpia, przygotuj go na parze, obsyp ziołami, a zrezygnuj z dużej ilości soli.

  18. Kutia to prawdziwa bomba kaloryczna, ciężko jednak z niej zrezygnować, dlatego podawaj je w małych salaterkach, po łyżce.

  19. Pieczone mięsiwo przygotuj z suszonymi śliwkami (w roli nadzienia lub wykorzystane w sosie do pieczeni), owoce te zawierają dużo błonnika, który ułatwia trawienie i sprzyja odchudzaniu.

  20. Przygotuj duże ilości czerwonego barszczu, możesz pić go bez ograniczeń – to cenne źródło antyoksydantów, a do tego małokaloryczne (1 szklanka to 45 kcal).

Z całą pewnością lepiej stosować profilaktykę niż leczenie, jednakże w tym okresie mało kto z nas o tym pamięta. Są jednak sprawdzone metody, które są zawsze skuteczne na świąteczne przejedzenie i nieprzyjemne dolegliwości trawienne.


Dodano: 13/12/2018
Autor
mgr Katarzyna Szubert
Dietetyk
Absolwentka studiów podyplomowych Uniwersytetu Warmińsko – Mazurskiego w Olsztynie, kierunek Dietetyka i Żywienie Człowieka, a także studiów magisterskich na Akademii Wychowania Fizycznego w Poznaniu, kierunek Fizjoterapia.
Najpopularniejsze artykuły w kategorii Dieta
29/05/2020
Dieta, Styl życia
Układ pokarmowy – jak zadbać o trawienie?

17/07/2020
Dieta, Styl życia
Woda i nawadnianie organizmu

19/02/2021
Dieta
Dlaczego warto odchudzać się pod kontrolą dietetyka, psychodietetyka i lekarza?

Zapoznaj się z nasza ofertą
Abonament medyczny
Mama, tata, dzieci
Więcej radości na codzień!

3725 zł/rok
Abonament medyczny
Ciąża
Możemy Ci towarzyszyć?

1240 zł/rok
Abonament medyczny
Dziecko
Pomagamy zapewnić dobry rozwój Twojego skarba!

1240 zł/rok
Więcej usług
Potrzebujesz pomocy?
Skontaktuj się z naszymi konsultantami.
Zapytaj o ofertę
Infolinia: 58 775 95 99