Higiena jamy ustnej – zdrowy i piękny uśmiech

Powrót

Światowy Dzień Zdrowia Jamy Ustnej został ogłoszony przez Światową Federację Dentystyczną (FDI) w 2008 r. na 20 marca. Rozpoczyna się więc w marcu miesiąc Zdrowia Jamy Ustnej. W związku z powyższym lekarz dentysta firmy Polmed z radością opisze złote zasady w kierunku zdrowego i pięknego uśmiechu.

Higiena jamy ustnej jest związana z szeregiem gestów i dobrych nawyków, do których należy się stosować, by chronić się przeciwko chorobom, które atakują nasze zęby, dziąsła i całą jamę ustną. Wprowadzenie tych dobrych nawyków zagwarantuje lepsze zdrowie i podwyższy jakość życia.

Przedstawiam instruktaż higieny jamy ustnej – 10 przykazań, aby zminimalizować ryzyko problemów w jamie ustnej. Skorzysta na tym cały organizm!

  1. Szczotkowanie zębów dobrze i skutecznie

Higiena zębów składa się z dwóch podstawowych elementów: szczotkowania i nitkowania. Zaleca się szczotkowanie zębów co najmniej dwa razy dziennie, a najlepiej po każdym posiłku.

Raz dziennie przed szczotkowaniem należy również nitkować przestrzenie międzyzębowe.

Korzystaj ze szczoteczki z miękkim/średnim włosiem i pasty z fluorem.

Odpowiednia technika gwarantuje usunięcie płytki nazębnej, pozostałości pokarmowych i nie uszkadza przy tym szkliwa. Polega ona na układaniu szczoteczki pod kątem 45 stopni na granicy między dziąsłem a zębem wykonując ruchy okrężne. Szczotkuj zęby górne i dolne oddzielnie nie pomijając żadnej powierzchni. Musi to trwać minimum 2 minuty!

Nitkowanie pozwala na oczyszczanie powierzchni słabo dostępnych szczoteczką i jest niezbędne. Owiń nitkę (około 45 cm nici) na prawym i lewym palcu środkowym a wskazującymi wprowadzaj delikatnie czystą nic do każdej przestrzeni w jamie ustnej.

  1. Odwiedzaj regularnie dentystę

Higienizacja jamy ustnej raz do roku, czyli usunięcie kamienia nazębnego oraz przebarwień i osadu z zębów. Na przegląd należy przyjść dwa razy w roku, to jest co 6 miesięcy. Te wizyty są dla twojego dentysty okazją do wykrycia wszelkich problemów, które w związku z częstotliwością wizyt będą w początkowej fazie rozwoju.

  1. Rzuć palenie

Palenie pod każdą postacią wpływa na zdrowie zębów i dziąseł i jest głównym czynnikiem ryzyka nowotworów jamy ustnej .

Tytoń obniża zdolność natleniania się dziąseł, co skutkuje większą ich podatnością do infekcji.

  1. Ogranicz ilość alkoholu

Alkohol jest substancją psychoaktywną działającą na cały organizm, w tym na jamę ustną. Nadmierne spożywanie alkoholu zwiększa ryzyko zachorowania na nowotwory jamy ustnej. Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) definiuje „standardowy drink” jako 10 g czystego alkoholu etylowego i zaleca, aby ani kobiety, ani mężczyźni nie przekraczali ilości dwóch standardowych drinków dziennie.

  1. Pij co najmniej 2 litry wody dziennie

Wysuszone i odwodnione śluzówki są bardziej podatne na problemy, takie jak halitoza (brzydki zapach z ust), suchość jamy ustnej i zapalenie dziąseł.

Pamiętaj więc, by się nieustannie nawadniać.

  1. Nie podjadaj między posiłkami

Podjadanie potęguje ryzyko próchnicy, to jest rozwijania się ubytków w zębach, bo po konsumpcji poziom kwasowości w jamie ustnej jest najwyższy. Rób więc przerwy w jedzeniu, by pozwolić na wyrównanie poziomu pH.

  1. Zaniechanie spożywania napojów gazowanych i energetycznych

Te trunki orzeźwiają i dodają energii, jednak są prawdziwym zagrożeniem. Zważywszy na wysoką zawartość cukru przy jednoczesnym niskim pH wynikiem E330, czyli kwasu cytrynowego i kwasu fosforowego E338, napoje energetyzujące i gazowane mogą powodować niszczenie szkliwa.

  1. Żucie gumy bez cukru

Żucie gumy pobudza produkcję śliny, która naturalnie wyrównuje poziom kwasowości w jamie ustnej. Słodziki, jak sorbitol i ksylitol zawarte w gumie do żucia nie są metabolizowane przez bakterie obecne w każdej jamie ustnej. Nie stanowią więc pożywki dla nich, tak jak cukier.

  1. Unikaj kolczyków

Kolczyki w języku lub wargach są często prowodyrem różnych infekcji, alergii i problemów z zębami i dziąsłem. Długofalowo uszkadzają anatomię zębów i niszczą je.

  1. Odpowiednie odżywianie

Ograniczyć trzeba spożywanie pokarmów lub płynów zbyt kwaśnych lub słodkich, dlatego że wpływają na szkliwo i predysponują do tworzenia się ubytków próchnicowego pochodzenia.

Dieta powinna być zbilansowana i dostarczać organizmowi składniki odżywcze, witaminy oraz minerały.


Dodano: 06/03/2018
Autor
lek. dent. Victoria Karlak
Artykuły tego autora
07/08/2018
Terapie
Piękny i zdrowy uśmiech w mgnieniu oka!
Najpopularniejsze artykuły w kategorii Profilaktyka
04/06/2021
Koronawirus, Profilaktyka, Choroby
Szczepionka przeciw COVID-19 – charakterystyka i rodzaje szczepionek

03/03/2021
Aktualności, Profilaktyka, Badania
Dzień Kobiet z POLMED

19/03/2020
Aktualności, Profilaktyka, Badania
Dekalog Bezpieczeństwa w Centrach Medycznych POLMED

Zapoznaj się z nasza ofertą
badanie
Badania laboratoryjne dla kobiet
Dbaj nie tylko o innych - czas na Ciebie.

od 69 zł
badanie
Badania laboratoryjne dla mężczyzn
Sprawdź czy wszystko gra i żyj jak chcesz!

od 69 zł
badanie
Badania laboratoryjne dla seniorów
Regularne badania profilaktyczne pozwalają monitorować stan naszego zdrowia, a w razie potrzeby szybko reagować na zagrożenia.
NOWOŚĆ! Teraz możesz wykonać badania bez wychodzenia z domu i omówić wyniki z lekarzem w trakcie darmowej telekonsultacji

od 69 zł
Więcej usług
Potrzebujesz pomocy?
Skontaktuj się z naszymi konsultantami.
Zapytaj o ofertę
Infolinia: 58 775 95 99